Van back to basic in Umphang naar relaxt ChiangMai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Iris Meer - WaarBenJij.nu Van back to basic in Umphang naar relaxt ChiangMai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Iris Meer - WaarBenJij.nu

Van back to basic in Umphang naar relaxt ChiangMai

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

25 Februari 2010 | Thailand, Chiang Mai

We zijn een week verder en ik heb het gevoel alsof ik hier al een maand ben, heerlijk! Vorige week zijn we vertrokken uit het drukke Bangkok en met de nachtbus naar Mae Sot gegaan, een plaats in het westen van Thailand, bij de grens met Birma. Hier zou onze 5 daagse trek beginnen. Eerst moesten we van Mae Sot naar Umphang komen en dat ging per Songthaew, een half open pick up truck waar men van alles mee kan vervoeren. We begonnen met 8 mensen in de auto wat prima was, genoeg ruimte (behalve de scooter die ook in het midden stond), maar dat werden er al gauw meer. En meer.. en meer, toch interessant dat het altijd past en niemand die loopt te zuchten of te zeuren.

De umphang trek was werkelijk waar geweldig. Perfecte combinatie van natuur, cultuur en avontuur. We waren met 2 Deense meiden en verder waren er geen toeristen te bekennen. De rafting was 5 uur, maar we hoefden niet zelf te peddelen, daarvoor waren 3 Thaise mannetjes mee gekomen. Ondertussen konden wij van de omgeving verkennen, zo groen, kleine watervalletjes en rotspartijen en ontzettend rustgevend. Na korte pauzes voor lunch en de natuurlijke hotspring (heerlijk warm, 's ochtends was het nml echt wel koud daar) begon de hike. Peddelen deden de mannetjes voor ons, maar lopen moesten we toch echt zelf doen. 4 uur, prima te doen, maar wel flink zweten zo heuveltje op in de hitte door bamboebossen. De nacht brachten we door op een eenvoudige camping waar we in eerste instantie de enige waren maar niet veel later waren er ontzettend veel Thaise mensen die daar komen ontspannen en hun eigen eten mee brengen. Na een heel kort nachtje (bevroren in alleen een lakenzak als het buiten 12 graden is) gingen we de volgende ochtend naar een waterval. Tee Loi Su is de naam ervan en zo ontzettend mooi, je waant je echt in het paradijs daar. Er waren een aantal Thai, maar verder lekker rustig zodat we een verfrissende duik konden nemen in het blauwe water daar. Ik hoop echt dat foto's uploaden gaat lukken trouwens, en anders moeten jullie maar even op facebook kijken want daar staan ze wel al!

Na de waterval weer een wandeling gehad langs de rivier en we kwamen uit in een kleine village waar zo'n 150 mensen woonden van verschillende afkomsten. Daar ging je echt terug in de tijd, zo primitief leven hebben ze daar maar het ging allemaal prima. Wij sliepen daar in een van de grote huizen waar ze hele dunne matrassen op de grond hadden gelegd en klamboes erboven hadden gehangen wat dan ons bedje was. Opzich prima, maar wederom verschrikkelijk koud! In het dorp zie je overal honden, katten, kippen, koeien en zwijnen lopen en ook de kinderen kunnen overal spelen. Primitief, maar wel heel gemoedelijk. Volgende dag werden we opgehaald door 2 olifanten om naar het dorpje te gaan en dat hebben we geweten zeg.. Tocht van 3 uur op de rug van de olifant in zo'n mandje wat alles behalve comfortabel was om de berg over te komen, maar wel een gave ervaring. Klein nadeel was dat we nog 2 dagen last van beurse plekken hadden op rug en benen, maar het was het allemaal wel waard!

Maandag zijn we aangekomen in Chiang Mai en wat is dit een heerlijke stad zeg! Een stuk relaxter dan Bangkok, maar toch alles bij de hand. Maandagavond uiteten geweest met Rob en Lieke en dat was gezellig, in NL zie je elkaar amper en dan kom je elkaar in Thailand tegen :) Afgelopen dagen rustig aan gedaan, beetje door de stad gewandeld, gelezen en nog een flink feestje gehad met andere backpackers hier. Vanmiddag gaan we de jungle in om de "Flight of the gibbons" te doen, tokkelend de canopy van het regenwoud verkennen en wellicht gibbons spotten. Dat zou natuurlijk wel heel gaaf zijn!

Morgen willen we richting Laos gaan, maar we moeten nog even uitzoeken hoe het met het vervoer staat. De rivier staat namelijk erg laag, waardoor de boot niet vaart naar Luang Prabang en we een extra bus moeten nemen. De Nederlanders Huub en Rosalie gaan met ons mee en we gaan zien wat Laos ons te bieden heeft :)

Foto's op waarbenjij.nu zetten is momenteel een beetje lastig, maar via onderstaande link zijn de foto's op facebook te vinden:

• 25 Februari 2010 - 08:24

Ingrid:

Hé lieve dochter,

Leuk verhaal, geweldige ervaring dus!

Dikke kus, mam en Dré

• 25 Februari 2010 - 08:33

Pipo:

Hoi Meiden

Zet net de pc aan en komt jullie vehaal te voorschijn. Zo te horen hebben jullie het goed naar je zin daar en lekker warm. Wat zal het een lange vakantie worden als nu al denkt dat je een maand weg bent. Doe Rob & Lieke de groeten als je ze nog ziet.Veel plezier nog.

Groeten en dikke XXX
    Pipo

• 25 Februari 2010 - 08:37

Malou:

Lieverd,
    het ziet er geweldig uit! Ik ga je vanavond eens langer mailen!
    En de foto's bekijken, want het ziet er helemaal geweldig uit, om jaloers op te zijn!

Have fun en een dikke knuffel!
    Malou

• 25 Februari 2010 - 10:50

Riet Dekker:

Hoi Iris en Imke,
    Wat ik op de foto's zag
    komt me heel bekend voor.
    Ik voel daarbij ook weer de hitte. Geniet er van.
    Het is hier nog steeds heel erg koud.
    Groeten Riet Dekker.

• 25 Februari 2010 - 14:28

Anneke De Jong:

wat geweldig allemaal, geniet er maar van.en prachtig zoals je dat schrijft wat je allemaal meemaakt.veel plezier nog.ik line dans met je moeder.

• 26 Februari 2010 - 13:55

Nien:

Heb je net even gesproken, leuk om je even gehoord te hebben.
    Veel plezier in Laos!

Dikke knuffel

• 26 Februari 2010 - 14:41

Heilke:

Hi Iris
    Als je ziet hoe deze mensen leven, dan zie je dat je in het leven maar heel weinig nodig om gelukkig te zijn. Wij wensen jullie heel veel reisplezier toe.
    groetjes heilke

• 01 Maart 2010 - 18:19

Christa:

leuk hoor om te lezen, wat een mooie ervaring, top!
    geniet er nog lekker van, have fun, x Christa

• 02 Maart 2010 - 21:30

Brenda En Bob: