Geschiedenisles in Vietnam en Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Iris Meer - WaarBenJij.nu Geschiedenisles in Vietnam en Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Iris Meer - WaarBenJij.nu

Geschiedenisles in Vietnam en Cambodja

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

28 Maart 2010 | Cambodja, Khett Siem Reab

Inmiddels zijn we aangekomen in Cambodja en dat is weer een hele andere wereld. De mensen zijn donkerder en een stuk knapper vergeleken met Laos en Vietnam (beetje zoals in Sri Lanka) en ze spreken beter Engels. De verschillen in dit land tussen arm en rijk zijn echt enorm. Als je door het platteland rijdt zie je uitgemergelde kinderen en vee, maar als je in de stad komt is het allemaal belachelijk duur en lopen de mensen in het nieuwste van het nieuwste. De valuta hier is de riel (1 euro is zo'n 5000 riel) maar ze zijn helemaal van de Amerikaanse dollar en dat is dan ook het enige wat je kan krijgen uit de pinautomaat.

De laatste week in zowel Vietnam als Cambodja hebben we even flinke geschiedenisles gekregen. We wisten natuurlijk wel iets over de Vietnam oorlog, maar niet zo heel veel. We lezen hier veel boeken erover, we spreken mensen en we zijn naar het oorlogsmuseum in Saigon geweest en dat was wel heel confronterend. Je ziet daar voornamelijk heel veel foto's van mensen die slachtoffers waren van napalm en daardoor verbrand zijn, mensen die misvormd zijn door de gevolgen van Agent Orange, mensen die gemarteld worden door de Amerikanen en het de angst in hun ogen tijdens het vluchten of voordat ze vermoord werden. Er zijn foto's gemaakt waarbij de fotograaf tegen het leger zei "Hold it" zodat hij eerst een foto kon maken van de angst in de ogen van de mensen en 2 tellen later hoort hij dat ze dood geschoten worden. Of bijvoorbeeld een foto waar een soldaat de resten van een lijk vast pakt om te laten zien dat ze hem naar beneden hebben laten vallen uit een helicopter. Heel heftig allemaal en we werden er alle vier ook echt even stil van. Wat een zooitje is het daar geweest zeg!

Twee dagen later waren we bij de Killing Fields in Cambodja wat wederom een gruwelijk verhaal is en allemaal nog maar zo kort geleden. Ik zal proberen om een paar foto's te plaatsen zodat je er iets van kunt zien. De Khmer Rouge had aan iedereen een hekel die ook maar iets van hersenen had. Ze waren tegen stadsmensen en tegen intellectuelen en die werden daarom maar vermoord. Daaronder ook veel vrouwen en kinderen. Ze wilden munitie sparen dus werden er allemaal 'creatieve' manieren bedacht om mensen te doden. Zo was er een boom waar ze kinderen tegen aan sloegen todat ze dood waren en die gooien ze een meter verder in een gat waar nog zo'n 150 andere lijken lagen. Zo veel massagraven op maar zo'n klein stukje en er zijn in totaal meer dan 19.000 massagraven in Cambodja. In de periode van de Khmer Rouge zijn zo'n 3 miljoen mensen vermoord omdat ze bijvoorbeeld naar school zijn geweest. Allemaal erg confronterend en we staat dus weer met beide benen op de grond. Daarna ook nog langs S-21 geweest in Phnom Penh, wat een oude school was maar een gevangenis werd tijdens het Khmer Rouge regime.

Verder hebben we het wel echt nog super gehad in Vietnam, er is zoveel te beleven daar en we zouden er graag langer zijn gebleven maar we willen veel te vee; en we hebben veel te weinig tijd. In Vietnam hebben we nog tussenstops gehad in Hoi An, Nha Trang, Dalat en Saigon. Iedereen vindt Saigon altijd verschrikkelijk, maar vergeleken met Hanoi was het best relaxt en hadden we er wel langer willen blijven maar Cambodja was op ons aan het wachten ;). In Dalat, wat bekend staat als de groententuin van Vietnam, hebben we een easy rider tour gedaan. Dat houdt in dat je achterop gaat bij een mannetje op de scooter en hij laat je dan de omgeving zien tijdens een privé tour. Erg leuk en weer eens een andere manier om het land te verkennen. Ontzettend veel gewassen gezien met groente en fruit, koffie en thee plantages en kassen vol met bloemen. Zij waren heel trots op hun kassen, maar voor ons is het gewoon het westland in Nederland, maar toch leuk om te zien.

Nu zijn we in Siem Reap en morgen gaan we Angkor Wat bezoeken, althans een deel ervan, want het is 200 km groot nen vol met oude tempels, dus we gaan ze lang niet allemaal bezoeken maar het beloofd wel prachtig te zijn. Daarna gaan we al snel terug naar Thailand en richting het zuiden om de prachtige eilanden te bezoeken, te ontspannen en om toch enigszins een kleurtje te krijgen. De tijd gaat veel te snel hier, over 2 weken zijn we alweer bijna thuis...

• 28 Maart 2010 - 11:37

Anneke En Dick:

wat prachtige foto,s en wat mooie verhalen schrijf je.nog veel plezier groeten

• 28 Maart 2010 - 13:47

Heilke:

Hi Iris
    Zie ik jou achterop zitten bij zo'n lekker ding.Geen wonder dat je het naar je zin hebt. Jammer dat je niet wat langer in dat mooie Vietnam kon blijven.Wij reizen met je mee en hebben het deja vu-gevoel.
    groetjes van heilke en gerard

• 28 Maart 2010 - 19:37

Malou:

Klinkt weer helemaal gaaf Iris en mooie foto's!! Hier was het even heel lekker weer, maar nu is het toch weer regenachtig..
    Ik heb een week vrij na morgen (laatste stagedag morgen ;)!) dus dan mail ik je langer!

Liefs

• 28 Maart 2010 - 20:24

Lieke:

Hoi Iris en Imke,

Jaja, die oorlog, die heeft daar flink huisgehouden, zowel in Vietnam als Cambodja en ook in Laos. Afschuwelijk was het, dat kan ik me nog heel goed herinneren. De Rode Khmer en de Vietcong alsook de Amerikanen met hun oorlogsmisdaden jegens de mensheid waren in de jaren 70 dagelijks nieuws. Afschuwelijk zijn ook de tastbare bewijzen die jullie daar aantreffen. Kan me voorstellen dat jullie diep onder de indruk zijn, ik krijg het al koud bij het lezen van je verslag. Wie heeft er in godsnaam oorlog uitgevonden?

De foto van jou achterop bij de easy rider is geweldig, je staat er prachtig op.
    Geniet nog van de laatste weken en succes met dat kleurtje (wij hebben daar voornamelijk onder de boom gezeten)!

Veel liefs voor jou en Imke,

Lieke

• 29 Maart 2010 - 05:44

Dorothy & Wilma:

Hoi Iris & Imke,

Het is iedere keer genieten m jullie reisverhalen te lezen. Snappen mensen nog steeds niet dat oorlogen nergens toe lijden en alleen maar veel verdriet veroorzaken.

Geniet van de laatste dagen van jullie geweldige vakantie.

veel liefs en een dikke knuffel.

• 01 April 2010 - 09:02

Nien:

Wat een heerlijk verhaal weer!
    Nog twee weken en dan zijn jullie alweer thuis...
    Geniet er nog maar even heeeel erg van!

Dikke knuffel

• 05 April 2010 - 17:16

Merel:

Hi Iertje, Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken, ik ben heel benieuwd naar de foto's en alle verhalen! Rust nog even lekker uit op dat heerlijke eiland en laten we snel weer wat afspreken als je terug bent! Veel liefs en dikke kus xx