Kaaimannen en vuurmieren in de aanval - Reisverslag uit Fazenda Barranco Alto, Brazilië van Iris Meer - WaarBenJij.nu Kaaimannen en vuurmieren in de aanval - Reisverslag uit Fazenda Barranco Alto, Brazilië van Iris Meer - WaarBenJij.nu

Kaaimannen en vuurmieren in de aanval

Blijf op de hoogte en volg Iris

06 April 2013 | Brazilië, Fazenda Barranco Alto

Na een aantal dagen van veel te veel regen scheen vanmorgen de zon weer dus eerst maar eens een kanotocht van 2.5 uur gemaakt op de Rio Negro (die nu overigens 1.20 m hoger staat dan toen wij aankwamen) en kunnen genieten van de zon, de vogeltjes, kaaimannen en capibara’s aan de waterkant. Officieel is het regenseizoen al voorbij, maar het lijkt er meer op dat het net begonnen is als je ziet hoeveel neerslag er valt. Het regent nu elke dag. Vorige week hadden we in 2 uur al 63 mm en van de week in 1 dag 147 mm, wat normaal in de gehele maand april valt. Tijdens en na zulke buien staan de wegen meteen blank en is er geen doorkomen aan dus het is elke keer dansen met blote voeten in de plassen water. Opzich best leuk totdat we gisteren de kaaimannen boven water zagen komen in de waterplassen op de weg.. Oeps! Momenteel zijn de kaaimannen in de buurt niet zo vrolijk, want ze hebben kleintjes en proberen je vervolgens aan te vallen als je maar enigszins in de buurt komt. Even oppassen dus!

De laatste 2 weken ben ik sowieso wat meer bij de rivier te vinden en niet alleen om te zwemmen, maar juist om aan de overkant te komen en daar plots voor mijn onderzoek uit te leggen. Na het ontbijt ga ik dan rond 6.15 de kano in, eerst zo’n 15 minuutjes stroomopwaarts peddelen en aan de andere kant van de rivier het land op. Vervolgens zo’n 3 km lopen en dan kom ik in een gebied waar ‘mijn’ vegetatiesoort voorkomt en ik dus bomen kan meten. Het is één van de reservaatgebieden wat betekent dat er geen koeien zijn en dus een stukje natuurlijker. Mooi gebied en naar het schijnt jaguar paradijs. Zelf helaas nog geen gespot, maar er is er wel één die mij gespot heeft. Net nadat ik weer mijn kano in gestapt was is een jaguar de rivier overgestoken en het strandje aan de andere kant beklommen waar Lucas nog geen 15 minuten nadat ik daar weg was, verse pootafdrukken en waterdruppels in het zand zag en aan de andere kant pootafdrukken zag naast mijn schoenafdrukken. Het is een erg gaaf idee om een jaguar te spotten maar om te voet nou oog in oog met zo’n grote kat te komen te staan is toch ook wel een beetje spannend.

De lodge zat de afgelopen tijd behoorlijk vol met toeristen dus is er minder plek voor ons om mee te gaan op de activiteiten. Ik ben zelf nog wel een ochtend mee wezen vissen met wat gasten en een heleboel piranha’s gevangen. Het zijn toch echt wel vieze enge beesten waar de tanden duidelijk van zichtbaar zijn. De grotere gevangen vissen nemen we mee terug, waar ze in de keuken een gerechtje of soep van maken en de kleinere piranha’s worden richting de kaaimannen gegooid die er gulzig van eten. Best lullig voor de vissen, wel gaaf gezicht van de kaaimannen. De kaaimannen proberen soms al voortijdig een slaatje te slaan uit onze vispraktijken en proberen de vis die net aan de haak zit op te eten met als gevolg dat ik een kaaiman “gevangen” had. Het voelde als hele grote zware vis, en uiteindelijk brak een deel van de hengel af en ook het visdraad. Niet zo snugger…

Van de week wel weer mee op toer geweest en zowaar een gele anaconda gevonden. Dit is vrij zeldzaam omdat het waterslangen zijn en je ze dus alleen ziet wanneer ze van het ene meertje naar het andere meertje willen gaan. De slang was nog jong en niet mega groot, kleine 3 m, maar wel echt in prachtiger kleuren. Inmiddels ook betere sightings van miereneters gehad, wat een bijzonder uitziende beesten zijn dat toch :). Helaas naast de muggen nu een tweede insect die voor zware overlast zorgt en wel: de vuurmier! Het lijkt wel op ze opeens overal zijn en als jij in de buurt staat waar zij wonen/leven/eten/hobbelen vallen ze meteen allemaal jou aan en geven zeer pijnlijke beten. De volgende dag hebben deze beten zich ontwikkeld in blaren op je lijf en worden de plekken alleen maar groter. Een minuscuul diertje wat zoveel ellende kan veroorzaken!

In en rond ons eigen huisje, Casa da Pesquisa, is er nog steeds van alles te beleven. Zo vinden we geregeld kleine slangen op de weg naar ons toe en hadden we laatst 6 buffels voor de deur staan die ‘ontsnapt’ waren uit een andere omheining. De capibara’s komen dagelijks grazen naast onze waslijn en we hebben daar ook al eens een wasbeer aangetroffen. De vossen komen geregeld hun ronde en ook een gordeldier is gespot op nog geen 20 m van ons huis. Het huis zelf is nog steeds vol met springende kikkers (incl. wastafel kikker George), vleermuis Rosy vliegt om de avond in cirkels door de woonkamer en sinds deze week hebben we op de veranda een nieuw huisdier: een vogelspin/tarantula. Harig beest en vrij groot, dus wel mooi om te zien maar vooral mooi om buiten het huis te houden! Suggesties voor namen zijn welkom.. ;)

De laatste week is nu aangebroken. Ik moet nog 4 plots doen, wat data verwerken en verder vooral nog wat dagen om van de Pantanal te genieten. De 14e vlieg ik samen met de Zwitserse Silvia terug naar Campo Grande waar we de volgende dag het vliegtuig pakken naar Rio de Janeiro. Het is een paradijsje hier, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ook wel weer een beetje toe ben aan de bewoonde wereld :)!

• 07 April 2013 - 00:05

Nien:

Leuk verhaal weer Ier!
    Vanuit hier vind ik het doodeng klinken; kaaimannen in een diepe plas en een jaguar die je volgt....
    Succes nog even en begrijp goed dat je wel weer een beetje toe bent aan de gewone wereld
    Dikke kus

• 07 April 2013 - 00:05

Nien:

Leuk verhaal weer Ier!
    Dikke kus

• 07 April 2013 - 12:45

Wilma:

Hoi Ier, hebben weer genoten van jou belevenissen in de Panatal. Geniet nog van de laatste dagen en een goede vlucht naar de " bewoonde wereld". XXXWilma & Dorothy

• 07 April 2013 - 14:42

Anneke De Jong:

wat prachtige verhalen maar ook een beetje griezelig al die beesten en kaaimannen.
    maar we hebben weer genoten ,succes nog even en dan nog even genieten van je vakantie.
    groeten dick en anneke

• 07 April 2013 - 22:05

Ingrid:

Gatverdarrie Ier, kaaimannen in een plas, een jaguar die vlak in de buurt is, die slang waar je vlakbij staat. Als moeder baart me dit soort berichten toch altijd wel zorgen. Zie je nou wel dat het helemaal niet zo vreemd is dat ik elke dag graag een teken van leven van je ontvang? Geniet nog maar even van de natuur en de rust. Straks in Rio zie je weer mensen genoeg . . . . . .
    Dikke kus, mam en André

• 07 April 2013 - 23:11

Thea Bolsius:

Eng,al die beesten,maar leuk om dit alles weer te horen. Veel plezier met de laatste weken in de natuur. Anne houdt ons ook op de hoogte van je belevenissen.Geniet nog maar van de vakantie in Rio. Groet Thea en Hans.

• 08 April 2013 - 11:58

Ton Gerards:

Hoi Iris, is toch wel leuk je prive dierentuin vanuit je luie stoel en kano. Alleen jammer van die vuurmieren. De kleinste beestjes lijken het vervelendst :-)
    Oh ja, en dan is er nog de wetenschap. Je schrijft dat je bijna klaar bent met je plots. Ik neem aan dat je nog behoorlijk wat werk hebt om dit allemaal uit te werken. Ik ben benieuwd naar de publicatie.

In ieder geval heel veel plezier in de bewoonde wereld van Rio. En pas daar ook een beetje op.

Groeten, Ton

• 08 April 2013 - 19:04

Heilke Jacobs:

Wat een mooi verhaal. Geniet nog maar even van de paar daagjes die je er nog bent en dan heelhuids weerom.
    l.gr. heilke

• 10 April 2013 - 21:46

Marianne:

Wat maak jij avonturen mee. Blijf goed om je heen kijken, dat je wel met 10 tenen 2 voeten en benen terug komt. Nog veel plezier de laatste dagen, en alvast een goede reis terug.

xxxMarianne

• 14 April 2013 - 14:46

Chane:

Fluffy!:)

• 14 April 2013 - 23:29

Jan En Lida Kaptein:

Hoi Iris van harte gefeliciteerd vanuit holland.Geniet nog even van de grote stad en voor straks ,n voorspoedig terugreis.
    Groetjes,Jan,Lida,Mark,Marleen,Laura en Simone

• 15 April 2013 - 08:14

Ineke En Cees:

Gefeliciteerd Iris, maak er daar maar een heel speciaal feestje van !
    Tot gauw in de bewoonde wereld.
    Gr. Ineke en Cees