Bomen meten en muggen ontwijken - Reisverslag uit Fazenda Barranco Alto, Brazilië van Iris Meer - WaarBenJij.nu Bomen meten en muggen ontwijken - Reisverslag uit Fazenda Barranco Alto, Brazilië van Iris Meer - WaarBenJij.nu

Bomen meten en muggen ontwijken

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

03 Maart 2013 | Brazilië, Fazenda Barranco Alto

Zo.. liggend in de hangmat weer even een update uit tropisch Brazilië! Ik ben inmiddels bijna twee weken op de Fazenda en al veel van de omgeving gezien. Vandaag is het zondag, dus een relaxdag ingepland en ‘uitgeslapen’ tot 7 uur. Normaal gaat de wekker namelijk al om 4.50 en zitten we tussen 5.15 en 5.30 aan het ontbijt. De ochtenden zijn heerlijk, lekkere temperatuur van zo’n 24 graden en alle rust op de Fazenda met de vogeltjes die beginnen de fluiten tijdens zonsopgang. Voor de Zuid-Afrika gangers die ook naar Monkeyland en Birds of Eden zijn geweest, kunnen zich enigszins inbeelden hoe het is in de Pantanal. Niet met betrekking tot de aapjes helaas, maar er zijn hier zoveel vogels dat je je net in Birds of Eden waant met alle ara’s, parkieten, lepelaars, toekans, ooievaars, eenden, rhea’s, uilen, gaaien, spechten, maar ook vele roofvogels en aasgieren.

Na een klein ontbijt van koffie en brood met boter gaan we er op uit. Eerste dagen ben ik nog mee geweest de gasten op toer om de omgeving nog meer te verkennen en ook tripjes gemaakt op de Rio Negro in een klein motorbootje en in de kano. Vooral in de kano is het werkelijk prachtig, de rust om je heen en de schoonheid van de natuur is geweldig! Deze rust wordt echter af en toe ‘verstoord’ door blaffende capibara’s die van schrik als een dolfijn het water in duiken, piranha’s die richting de oppervlakte komen, kaaimannen die met elkaar aan de haal gaan of otters die zich uitsloven rondom de boot/kano.

Andere ochtenden ben ik zelf op pad gegaan om te bekijken waar ik mijn vegetatie plots kan gaan doen. Veelal te voet, want ik ben nog niet zo soepel op een paard en moet vooral bomen kunnen kijken en niet alleen maar druk zijn met het ‘voertuig’. Wandelen kan ook gevaarlijk zijn heb ik gemerkt, aangezien ik door het om mij heen kijken, al een paar keer bijna op een kaaiman ben gestapt die op de weg lag met enige afstand tot het water en op plekken waar ik ze dus niet verwacht. Ook liep ik van de week regelrecht in een groep van zo’n 80 witlip-pekaries (een soort wilde zwijnen) en die schijnen nogal agressief te kunnen reageren. Al tandenknarsend renden ze gelukkig weg, maar omdat er zoveel waren was ik op een gegeven moment wel omsingeld en dat is dan wel een klein “Oeps!” momentje. De vampier vleermuizen (iell!), de rode neusbeer (mega schattig), tapirs (1 2 3 en ze rennen weer weg), gordeldieren (evolutie is vreemd) en de reuzenmiereneter heb ik gezien, maar de dieren zijn vrij schuchter dus moeilijk foto’s maken. Wel van de krabbenetende vos die altijd rond de lodge wandelt en bijna meer lijkt op een hond dan op een wild roofdier.

Na het onderzoeken van waar ik mijn plots kan gaan doen ben ik deze week begonnen met het meten van de bomen in mijn plots, naast de Manduvi kijk ik ook naar de Acuri en Bocaiuva, palmen waarvan de Hyacinth Ara afhankelijk is voor voedsel. In 5 vegetatie gebieden ga ik plots leggen en meet ik onder andere de hoogte en dikte van de boom, maar ook de openheid qua licht, grondbedekking, grond soort, reproductiviteit van de boom en de aanwezigheid van nesten. Opzich prima om deze metingen te verrichten, ware het niet dat op het moment dat je even stil staat (vooral in het bos, open vegetatie is iets beter) dan wemelt het van de muggen om je heen. Iets opschrijven is al een hele opgave omdat er al snel zo’n 15 muggen op je hand zitten en de rest om je hoofd irritant zoemen. We hadden het er laatst over en op een goede dag hebben we ‘slechts’ 20 muggenbeten, maar op mindere dagen zit je al snel rond de 50. Muggenspul werkt beperkt, maar gelukkig geen malaria of andere ziektes hier die overgedragen worden door muggen. Bij de rivier valt het mee met de muggen, zolang je maar in het midden van het water blijft maar daar heb je dan weer de piranha’s en kaaimannen. Om de dag gaan we aan het eind van de middag een beetje zwemmen en tellen gemiddeld zo’n 15 kaaimannen op ons heen. Ze horen dan wel niets te doen maar het blijft een beetje vreemd en spannend.

Soms gaan we ’s middags nog mee op toer met de gasten, maar zijn ook veelal in de weer met het verweken van data. Tegen half 6 tijd voor “sunset drinks” en zien we de meest spectaculaire luchten. Omdat het regenseizoen is (met opvallend weinig neerslag dit jaar) zijn er veel donkere wolken en dit resulteert in mooie uitzichten. Als het dan eenmaal donker is moeten we snel weer naar binnen om niet helemaal opgegeten te worden door de muggen. Leuk uitzicht is vervolgens wel alle vuurvliegjes die we in het veld zien en de enorme sterrenhemel. In ons huisje zijn Rosy, de huis vleermuis en George, de wastafelkikker zijn nog steeds van de partij en hebben nu ook vogeltjes in ons dak. Gezellige beestenboel dus wel, alleen jammer van alle ontlasting die de beesten achter laten.

Waarbenjij.nu loopt vanaf hier vaak vast, dus dit berichtje ga ik laten plaatsen door het lieve zusje  Voor mij is het nu 11.45 en tijd voor lunch in het guesthouse wat we altijd samen hebben met de gasten. Groetjes uit de hitte (35° C nu) en tot de volgende update!

  • 03 Maart 2013 - 17:17

    Pipo:

    Hoi Iertje

    Wat kan jij toch lekker schrijven over je bevindingen aan de andere kant van de wereld. We hebben er weer heerlijk van genoten.
    Denk een beetje om de kaaimannen (hebben ze geen kaaivrouwen??) tijdens het lopen of zwemmen.

    Veel plezier nog daar.

    XXX
    Pipo & Til

  • 03 Maart 2013 - 17:18

    Nien:

    Zo zusje, heb je verhaal geplaatst!
    Klinkt allemaal erg avontuurlijk, spannend en soms ook een beetje gevaarlijk.
    Hoop dat het je nog wel lukt om de bomen te meten nu je het goede meetlint kwijt bent, of heb je het inmiddels al gevonden?
    Pas goed op jezelf en wees op je hoede! Dieren blijven onvoorspelbaar

    Dikke kussss

  • 03 Maart 2013 - 17:45

    Jan & Trix:

    Wat een mooi verhaal weer. Ik beneid je niet om tussen de kaaimannen te zwemmen hoor en ook de muggen hoef ik niet. Maar de rest zou ik graag meemaken. We wachten nu alweer op de volgende update.

  • 03 Maart 2013 - 18:27

    Thea:

    Geweldig wat je allemaal meemaakt,geniet er maar van. En wij willen graag op de hoogte gehouden worden. Thea en Hans.

  • 03 Maart 2013 - 19:26

    Anneke De Jong:

    wat geweldig kan jij er over schrijven ,heerlijk om die verhalen te lezen en kijk asteblief uit voor de wilde dieren .succes verder en geniet er van groeten dick en anneke

  • 05 Maart 2013 - 18:02

    Heilke En Gerard:

    Hi Iris
    Wat een mooi verslag en die prachtige luchten. Wat zal je genieten. Nog een mooie tijd gewenst en groetjes van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 30 Sept. 2008
Verslag gelezen: 647
Totaal aantal bezoekers 108462

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 01 Februari 2017

YEP uitzending Gambella

29 September 2013 - 29 December 2013

Stage in Guinee-Bissau

15 Februari 2013 - 29 April 2013

MSc thesis in de Pantanal

23 Juni 2012 - 02 Augustus 2012

Tropische Ecologie in Uganda

12 Januari 2011 - 02 December 2011

Studie Nature Conservation op Saasveld

14 Februari 2010 - 13 April 2010

Iris naar Zuid-Oost Azie

16 Oktober 2009 - 13 Januari 2010

Vrijwilligerswerk Zuid-Afrika

Landen bezocht: