We mogen weer!! - Reisverslag uit IJsselstein, Nederland van Iris Meer - WaarBenJij.nu We mogen weer!! - Reisverslag uit IJsselstein, Nederland van Iris Meer - WaarBenJij.nu

We mogen weer!!

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

06 Februari 2013 | Nederland, IJsselstein

Ruim een half jaar na mijn studietrip naar Uganda en braaf aan de studie en werk te hebben gezeten, mag ik er weer op uit. Voor mijn master Forest & Nature Conservation in Wageningen moet ik aan de slag met een masterthesis (afstudeervak) en dit is natuurlijk een mooi excuus om weer het buitenland op te gaan zoeken.

Na verschillende tripjes te hebben gemaakt in Afrika en Azië, mag ik nu de andere kant op: Zuid-Amerika! Voor mijn masterthesis ga ik onderzoek doen in de Pantanal, Brazilië. De Pantanal is een groot drasland gebied in Brazilië, Bolivia en Paraguay en is bijna 4x zo groot als Nederland. Het is de helft van het jaar grotendeels overstroomd en ik zal er dan ook in het natte seizoen zijn. De Pantanal is een absoluut paradijsje (google maar eens) en het wemelt er van de wilde dieren (en ja, helaas ook muggen).

Ik ga daar zelf 10 weken onderzoek doen naar de nestingsmogelijkheden van de Hyacinth Ara (een blauwe papegaai) en naar de boom waar deze vogel zijn nesten voor 94% van de gevallen in maakt. De hyacinth ara is met uitsterven bedreigd door illegale handel en verlies van habitat. De nesten worden gemaakt in bestaande holen van bomen die ouder zijn dan 60 jaar. De manduvi boom (Sterculia apetala) heeft slechte regeneratie (verjonging) en dit is nadelig voor de lange termijn voor de ara's omdat er dan geen opties zijn om hun nesten in te maken. Ik ga daarom kijken naar de populatiestructuur van de boom en naar de factoren die de aanwezigheid van een nest bepalen. Ook kijk ik wat de regeneratie is van de manduvi en hoe deze verschilt tussen vegetatiesoorten met een extra focus op de invloed van milieufactoren.

Ik ga verblijven op de Fazenda Barranco Alto, wat een veehouderij is maar tegelijkertijd ook een eco-lodge voor (rijke) toeristen en met een aparte accommodatie voor onderzoekers. Te voet en te paard ga ik dan de Pantanal verkennen en mijn plots uitleggen en een hele hoop plantjes meten. Gelukkig ook genoeg tijd om te genieten van de omgeving.

Gisteren heb ik mijn onderzoeksvoorstel gepresenteerd op de universiteit en nu heb ik nog een ruime week voor de laatste voorbereidingen. Ik heb al wat spulletjes verzameld, ga nog een aantal dagen werken bij de Kom en nog leuke dingetjes doen met het vriendinnetje. Vrijdag 15 februari vlieg ik vervolgens via Lissabon en Sao Paolo naar Campo Grande waar ik 2 nachten ga verblijven alvorens de trip (per jeep of minivliegtuig) de Pantanal in te gaan maken. Ik heb er iig heel veel zin in, de winter lekker inruilen voor de zomer!! :)

  • 06 Februari 2013 - 14:15

    Jan & Trix:

    We kunnen ons voorstellen dat je er heel veel zin in hebt. Wat je hier boven schrijft klink geweldig. Geniet ervan en we zijn weer benieuwd naar je verhalen.

  • 06 Februari 2013 - 15:20

    Kim:

    Bah, het is alweer bijna zover;)!
    Super gaaf Ier! Maar ik ga je toch wel weer missen, ook al zijn het maar 10 weekjes!
    Kus

  • 06 Februari 2013 - 15:23

    Lieke Koenen:

    Mooi nieuw avontuur, Iris. Toen ik het begin van je verhaal las, dacht ik dat de trip naar Brazilië wellicht overbodig zou zijn, zoveel als je al weet van de hyacinth ara. Scriptie schrijven en klaar is kees!
    Maar verderop in het stukje begreep ik meer van wat je concreet wilt gaan onderzoeken. Ik hoop dat je tot mooie en zinvolle inzichten komt. En dat die mogen leiden tot een betere habitat en daarmee het voortbestaan van de vogel. Mijn plaatsvervangende dank van de blauwe papegaaien!

    Doe je het onderzoek alleen? Of ga je met een groepje?
    In elk geval zal het weer een prachtige, leerzame en onvergetelijke ervaring worden.
    En vergeet niet je Deet mee te nemen....

    Heel veel plezier en een goede tijd gewenst. We zullen je missen!
    Liefs van ons allemaal.

  • 06 Februari 2013 - 15:43

    Heilke En Gerard:

    Wat fantastisch dit onderzoek. Wij wensen een goede reis en veel plezier in je nieuwe opdracht.
    l.gr. Heilke

  • 06 Februari 2013 - 15:47

    Pipo:

    Hoi Iertje

    Ik vond het al een beetje eng worden dat je zolang in holland was. Maar nu toch weer nieuws dat je er weer op uit trekt, we willen je vast heel veel succes wensen met je onderzoeken en hopen dat je daar een hele fijne tijd hebt, zonder al te veel muggen. Groeten en Dikke XXX Piep & Til

  • 06 Februari 2013 - 15:48

    Anneke De Jong:

    .plezier en geniet er ook van en succes groeten dick en anneke

  • 06 Februari 2013 - 17:45

    Mama En Dreetje:

    Wat zou ik graag als een klein vogeltje op je schouder met je mee gaan schat! Deels om mee te genieten van al dat moois wat je gaat zien en deels om goed op te passen voor de enge beesten zoals de krokodillen en grote slangen die je tegen gaat komen!

  • 06 Februari 2013 - 19:01

    Matthijs Graner:

    Wow, de tijd gaat zo snel. Als jij weg gaat, ben ik alweer bijna thuis! Heel veel plezier alvast! Xx

  • 07 Februari 2013 - 07:23

    Chane:

    Hey! it looks like the birds in the movie "Rio"!:)

    Lekker man, geniet dit!

  • 07 Februari 2013 - 12:19

    Ton:

    Hoi Iris, altijd prima om in een nieuw land aan de slag te gaan. Ik moet heel erg terugdenken aan mijn studietijd! Ontdekken, onderzoeken, nieuwe wegen, onverwachtte gebeurtenissen, etc. , etc. Dat maakte het extra spannend. En gecombineerd met jouw energie wordt het helemaal een feest. En als de Ara's een beetje meewerken, heeft iedereen voordeel bij jouw onderzoek. Heel veel plezier en blijf vooal verhaaltjes sture. Met fotos'. En bergen.
    Liefs, Ton

  • 07 Februari 2013 - 23:16

    Rein:

    Geweldig gebied, ik heb er al veel over gelezen en van gezien op tv. En maar hopen dat je dat jaguar
    gaat spotten.
    Veel plezier

  • 10 Februari 2013 - 13:17

    Gera:

    Hoi Iris, wat een boffert ben jij om zulke mooie studie reizen te kunnen doen.
    Wij wensen jou een goede vlucht en succes met je onderzoek en vooral ook genieten en hou ons weer op de hoogte. Lieve groetjes Kees en Gera

  • 15 Februari 2013 - 16:42

    Thomas:

    Ik krijg nu al zin om de volgende verhalen te lezen.
    Maar voor nu, een goede reis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 30 Sept. 2008
Verslag gelezen: 584
Totaal aantal bezoekers 108462

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 01 Februari 2017

YEP uitzending Gambella

29 September 2013 - 29 December 2013

Stage in Guinee-Bissau

15 Februari 2013 - 29 April 2013

MSc thesis in de Pantanal

23 Juni 2012 - 02 Augustus 2012

Tropische Ecologie in Uganda

12 Januari 2011 - 02 December 2011

Studie Nature Conservation op Saasveld

14 Februari 2010 - 13 April 2010

Iris naar Zuid-Oost Azie

16 Oktober 2009 - 13 Januari 2010

Vrijwilligerswerk Zuid-Afrika

Landen bezocht: