Rondreizen met Imke - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Iris Meer - WaarBenJij.nu Rondreizen met Imke - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Iris Meer - WaarBenJij.nu

Rondreizen met Imke

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

08 Januari 2010 | Zuid-Afrika, Hermanus

Inmiddels is Imke al zo’n 2,5 week in Zuid Afrika, mams en Dreetje ook al ruim 2 weken en we hebben al veel gezien en gedaan. Imke en ik hebben besloten om verder als vrienden de vakantie door te brengen en we zijn momenteel in Hermanus. Even een verhaaltje over wat de laatste tijd hebben gedaan en hoe we de feestdagen hebben doorgebracht.

De eerste dagen dat de familie en Imke in ZA waren zaten we nog in Kaapstad en daar hebben we ook kerst doorgebracht. Overdag met z’n allen naar een pinguinkolonie en naar Kaap de goede Hoop geweest en dan heb je echt geen flauw idee van het feit dat het kerst is. Het zonnetje schijnt, lekker warm en maar weinig kerstversiering. Het speelt hier ook gewoon minder dan in Europa en Amerika denk ik. Het kerstdiner hadden we in een ronddraaiend restaurant in Kaapstad zodat je de hele stad kan zien. Mooi uitzicht en een prachtige zonsondergang. De 26e reden we (lees: Andre) het hele stuk van Kaapstad naar Plettenberg, maar niet zonder eerst langs het vliegveld te gaan. Andre zijn tas was namelijk niet aangekomen in Kaapstad, dus die heeft de eerst 8 dagen ofzo zonder baggage moeten te doen, vrij zuur. Tony en Lara van Monkeyland hadden aangegeven dat Imke en ik wel bij hun in de logeerkamer konden slapen en Ingrid&Andre sliepen dan in Special Monkey Home. Heel leuk, want zo werden we allemaal wakker met het gezand van de gibbon in de ochtend en het lawaai die de zwart-witte maki’s kunnen maken. Op zondag heb ik ze meegenomen door Monkeyland en Birds of Eden zodat ze een beetje een idée hebben van waar ik heb gezeten en wat ik daar allemaal gezien en gedaan heb. Natuurlijk hebben ze ook meteen alle mensen daar ontmoet waar ik die paar maanden mee gewerkt heb. ‘s Avonds nog drankjes gedaan in het huis van Lara en een braai gehad met alle vrijwilligers.

Vanaf de 28e op weg gegaan terug richting Kaapstad. In Plet zijn we nog wezen zee kayakken, we zijn naar het Tsitsikamma National Park geweest en overwogen daar om de bungeejump te doen maar daar moesten we zeker 3 tot 4 uur op wachten.. De familie is ook nog mee geweest naar de Elephant Sanctuary en hebben daar het programma gedaan. “Toch best eng, wandelen met een olifant terwijl ze echt wel heel groot zijn” aldus Imke J. Na Plettenberg zijn de 2 nachten in Knysna geweest en daar hebben we ook Oud&Nieuw gevierd. Eerst uiteten geweest en daarna geborreld en champagne gedronken in onze Backpackers. Niet heel speciaal, maar er was een beetje vuurwerk en er was genoeg champagne dus dat maakt een hoop goed. In Knysna zijn Imke en ik op tour geweest door een township en dat was echt wel interessant. 80% van de Zuid Afrikaanse bevolking woont in townships, voornamelijk de zwarte bevolking. Het is een behoorlijk zooitje, maar echt heel slecht hebben ze het niet hier. Ze hebben hier allemaal wel elektriciteit en stromend water en velen hebben zelfs een eigen televisie. Het komt vaak voor dat een paar personen in een familie wel een goede baan hebben en iets beter zouden kunnen huren of kopen, maar ze vinden het ook fijn om in hun township te wonen. Ze onderhouden dan de hele familie en hebben alles dicht in de buurt. Opzich kan je ook echt van alles doen in een township; supermarkt, kapper, sportclubs, kerken, gevangenis, scholen, kroegen etc.. Wel boeiend allemaal J

Op nieuwjaarsdag vertrokken we naar Wilderness wat echt een prachtige locatie is. De backpackers was echt vlakbij het strand en alles was heel relaxt en rustig. Imke en ik hebben zelfs nog een massage genomen daar, dus dat was echt wel flink genieten. Helaas maar 1 nachtje in Wilderness geweeste en vervolgens door gegaan naar Oudtshoorn. Oudtshoorn staat bekend om zijn struisvogelboerderijen en je ziet dan dus ook echt overall struisvogels. De natuur is daar weer heel anders. We zijn naar de Cango grotten geweest, een struisvogelboerderij bezocht en naar een wildlife ranch geweest. En dat alles per mountainbike, beetje jammer dat Imke haar achterband lek was dus zij heeft zich rot moeten trappen.. In Oudtshoorn ook nog overheerlijk en lekker luxe uiteten geweest. We hebben daar gegeten: krokodil, struisvogel, kudu (soort antilope) en springbok, hmm.. J

Na Oudtshoorn hebben we 1 nachtje Mosselbay gedaan en daar was het wel weer erg druk. We sliepen in een oude trein vlak naast het strand. Kleine cabine, maar wel prachtig uitzicht. Het plan was om een tochtje te doen op zee om de walvissen, dolfijnen en zeehonden te bekijken maar de zee was helaas te ruig dus het ging niet door.. Na de drukte van Mosselbay naar de middle of nowhere in Swellendam gegaan. We hadden een backpackers was eigenlijk meer een camping was; geen licht of elektriciteit, weinig stromend water en heet water was ook een probleem. Het was wel echt heel erg leuk en relaxt en we zaten tussen de bavianen dus wel lekker natuurgevoel. We hebben een tocht gemaakt op de rivier met 4 Zuid-Afrikaanse families en een braai gehad bij een watervalletje. Erg leuk en grappig om te zien dat het zulke dikke, rijke en verwende families waren uit Kaapstad. En dan te bedenken dat er zo veel mensen zijn hier die het hier heel moeilijk hebben om te overleven.. Swellendam staat bekend om de bontebokken, dus we hebben tijdens zonsondergang een tour gedaan door het nationale park om de antilopen en zebra’s te bekijken. Prachtige natuur, snikheet (we hadden 41 graden in Swellendam) en dan lekker ontspannen met een biertje bij de ondergaande zon.. zwaar leven hebben we dan toch he..!

Gisteren dag 2 in Swellendam en we zijn op hike geweest. Gelukkig was het iets minder warm, dus aangenaam om te wandelen. Op weg naar de waterval zagen we nog een groep bavianen op de weg zitten wat toch wel een mooi gezicht is. Deze zijn een stuk minder brutaal dan de apen bij Kaap de geode hoop, aangezien de bavianen daar constant gevoerd worden door mensen en dat ontthouden ze natuurlijk. Na een stuk wandelen en klimmen kwamen we aan bij een paar watervallen. Mooi om te zien, maar het water is hier overal bruin en vies dus het werd niet gezellig zwemmen en afkoelen onder de waterval. Toch lekker kunnen lunchen daar.

Sinds gisteravond zitten we in Hermanus en wederom aan de kust. Vandaag zijn we wezen sandboarden wat erg leuk was. Een combinatie van snowboarden en surfen, maar dan op het zand. Erg leuk en Imke met al haar boardervaring was er natuurlijk erg goed in. Nu ontspannen in de prachtige backpackers hier en vanavond weer een braai met wat andere reizigers. Braaien is hier zo gewoon, iedereen doet het minstens 2 keer in de week en het is gemakkelijk, gezellig en lekker buiten. Morgen gaat het wekkertje om 06.00 want we gaan duiken met de haaien… Spannend!! Behoorlijk aan de prijs, maar waarschijnlijk wel echt een waanzinnige ervaring dus die kans wilden we niet laten lopen. Wellicht helpt het om Imke van haar vissenfobie af te helpen J Zondag hebben we een dag in Stellenbosch in het wijnengebied, dus dat wordt wijnboerderijen aflopen en veel drinken. Maandag gaan we de Tafelberg beklimmen met Ingrid en Andre en dan is dinsdag alweer onze laatste dag in Zuid Afrika…

Woensdagochtend om 11.35 komen we weer aan in Nederland en zullen we de kou begroetten. Ik heb geen idée hoeveel graden het nu bij jullie is maar hier is het zo’n 30 graden dus het contrast zal behoorlijk groot zijn.

• 08 Januari 2010 - 15:14

Matthijs:

Wat gaat de tijd dan snel he, als je zoveel meemaakt ;) Het vriest hier al dagen en dat houdt ook nog wel even aan, dus misschien kom je nog in een witte wereld aan ook! Geniet nog van je laatste paar dagen daar!

xx

• 08 Januari 2010 - 15:25

Jorrit:

Heel veel plezier daar. Kom vooral nog niet terug want het is hier KOOOOOOOOOOUDDDDDDDDDDDDD!!

Groetjes Jor

• 08 Januari 2010 - 16:00

Ton:

Ik woon op het koudste plekje in Nl. Vannacht min 14. En het blijft nog zeker een week flink vriezen. Leuk dat je ook nog geklommen hebt.
    Geniet nog maar even van de warmte. Liefs Ton.

• 08 Januari 2010 - 16:21

Heilke:

Wat is zo'n vakantie snel voorbij, wat hebben jullie weer mooie dingen gezien en nu komen jullie woensdag alweer naar Nederland. Het is hier ijzig koud en voor morgen wordt er weer een bak sneeuw verwacht. Dus een temperatuurverschil om te rillen. Groetjes voor Ingrid, Andre, Imke en Iris

• 08 Januari 2010 - 18:57

Lieke:

Fijn dat jij en Imke samen toch zo kunnen genieten.
    Ik begrijp uit je verhaal dat Ingrid en André `op zichzelf` vertoeven in ZA.
    Leuk dat jullie nog met z´n allen de Tafelberg op gaan en doe ze dan de hartelijke groeten. Ik mis m´n zus.......
    Heel veel plezier nog samen en alvast een goede thuisreis.
    En trek een extra hemmetje aan als je deze kant op komt!

Liefs, Lieke

• 10 Januari 2010 - 07:35

Nien:

Zusje!
    Bijna weer thuis! Wat zal het wennen zijn voor je. Het hier erg koud.
    Vandaag zijn jullie als het goed is aangekomen in kaapstad. Geniet er nog even lekker van de laatste dagen.
    Tot woensdag! (tenminste als het goed is en Schiphol niet plat ligt, hihi)

Dikke knuffel

• 16 Januari 2010 - 22:19

Christa:

hey Iris! Als ik je verhaaltje lees, ben je volgens mij alweer terug in NL.... wat gaat de tijd snel zeg. En wat heb je een leuke dingen gezien en beleefd. Top! Mooi avontuur hoor, ben benieuwd naar je verhalen. Ik kom snel weer eens richting de sporthal, zie je dan! liefs Christa