Vakantie vieren in Zuid Afrika - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Iris Meer - WaarBenJij.nu Vakantie vieren in Zuid Afrika - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Iris Meer - WaarBenJij.nu

Vakantie vieren in Zuid Afrika

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

09 November 2009 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Hier even een berichtje vanuit het, op dit moment, zeiknatte Zuid Afrika. Het regent en waait hier als een gek, dus prima gelegenheid om even wat op waarbenjij.nu te plaatsen.

Deze week komen er alleen maar leuke tripjes voor mij. Er is hier namelijk een man uit een Zweedse dierentuin die bevriend is met de eigenaren van Monkeyland en hij wilt natuurlijk graag de omgeving zien. Lara en Tony hebben daarom mij de opdracht gegeven om hem te vergezellen en dat is uiteraard geen probleem voor mij. Bo is een hele vriendelijke man en is gek op fotograferen. Zijn camera is veel beter dan die van mij en we zien hetzelfde, dus daarom delen we de foto's. Eigen camera niet bij de hand, dus nu even alleen foto's van zijn camera maar wel heel leuk allemaal!

Vanaf vorige week zondag ben ik geen avond thuis geweest, steeds ergens anders gegeten, dus geen tijd om me te vervelen hier. Zondag t/m woensdag gewoon gewerkt in Monkeyland. Ik ben nu ook begonnen met het schrijven van een Nederlandse handleiding en ik moet Nederlandse touroperators informeren over Monkeyland. Daarnaast natuurlijk nog steeds de apn verzorgen en de bezoekers informeren en rondleiden.

In mijn vrije uurtjes ben ik vaak bij de Elephant Sanctuary te vinden bij Annie en Chris. Samen eten en af en toe film kijken, aangezien ik zelf geen tv heb. Afgelopen donderdag ben ik met Annie bij een ander meisje gaan logeren ivm een girls night, erg gezellig en gewoon leuk dollen. Het is bizar hoe rijk de blanken hier zijn, vaak rijker dan bij ons en de zwarten hebben het heel zwaar in de townships en villages. Vrijdag de was gedaan wat nu eindelijk ook eens schoon wasgoed oplevert. Eerst had ik het verkeerde wasmiddal (voor witte was), dus een deel van mijn kleren zien er nu niet meer uit. Balen, maar wel weer een extra reden om te gaan shoppen!
Na de was ben ik weer naar de ES geweest voor een tour met de olifanten en een ritje. Erg leuk en lekker warm, maar ze zijn wel erg groot hoor! Na de olifanten kwam collega Jimumy me halen en zijn we naar de village geweest. Hij woont daar en wilde mij zijn huis laten zien. Zijn huis was klein, maar zag er netjes verzorgd uit. Maar je ziet echt van alles en nog wat in de village, niet voor te stellen hoe groot de verschillen zijn.. Heel veel troep, smerigheid en armoede! Als we de N2 naar Plet nemen zien we weer een ontzettend contrast. Eerst zie je de belachelijk grote huizen en hotels aan de kust en 3 minuten later passeer je een township met huizen van 1 bij 2 meter. Het verschil tussen rijk en arm is dus enorm, maar ook de kloof tussen wit en zwart is duidelijk merken, ookal is de apartheid officieel al lang verdwenen.. Interessant om op te merken, maar toch wel erg triest..

Zaterdag moest ik eigenlijk weer aan het werk, omdat ik al 2 dagen vrij had gehad, maar Bo was gearriveerd en dus mocht ik met hem mee met een safari op zee en naar een game drive met wilde dieren. Op zee zagen we walvissen, zeehonden en dolfijnen. De zeehonden waren in zo'n grote groep en sprongen net als dolfijnen, heel apart om te zien. En onverwacht hadden we opeens een walvis 3 meter naast onze boot. Dat is dan toch wel even schrikken hoor. Helaas niet echt goede foto's kunnen maken, maar wel een hele ervaring.

Daarna zijn Bo en ik naar Plettenberg Game Reserve gegaan voor een game drive. De beste game drives vind je meer in het noorden waar ook het Krugerpark is, maar in dit gebied is Plett een goede. Met een 4weel drive op pad gegaan met een gids en dan heb je wel het idee dat je in het echte Afrika zit. Overal mooi landschap en wilde dieren. We zagen o.a. giraffen, zebra's, springbokken, krokodillen, buffelo's, leeuwen, nijlpaarden, neushoorns, struisvogels, antilopen en nog veel meer. Het luipaard en de olifant waren niet aanwezig hier. Olifanten gaan we van de week wel weer zien, want donderdag gaan we naar Addo! 's Avonds hadden we een braai bij Tony en Lara en daar was Lee ook, manager van Birds of Eden. Erg gezellig en lekker gegeten. Het is leuk om ze op een andere manier te leren kennen en ze zijn erg vriendelijk. Tony en Lara hebben ook huizen in Thailand en komen daar regelmatig, dus genoeg tips en Imke en ik kunnen eventueel in een van hun huizen verblijven als we gaan rondreizen in Azie.

Zondag wederom een gezellige en leuke dag gehad. Tony en Lara namen Bo en mij mee naar Tukani, een opvangcentrum voor katachtigen in de buurt van Mossel Bay (2,5 uur rijden). Zij hebben bekenden daar en die hadden net een leeuwenwelp van 6 a 7 weken dus gingen we op bezoek. Zo schattig!! Je kan er gewoon mee spelen en aaien, net een puppy, maar dan wel met hele scherpe tanden en grote klauwen. Ook in het park zelf veel tijgers en leeuwen gezien, wat een prachtige beesten zijn dat toch! Wij waren er rond etenstijd en mochten mee het hekwerk in om de cheetahs te voeren. Verse rauwe kip gevoerd en dat is toch ook wel een belevenis. Wij bleven daar ook eten voor de Afrikaanse zondagmiddag braai. Dit weer de 3e braai op rij deze week, maar hoort er hier echt bij en het is ook gewoon lekker en gezellig.

Vandaag zouden Bo en ik naar het Tsitsikamma national park gaan om een tocht te maken door de canyon met rubberbanden. Het was hier vannacht echter heel erg slecht weer, dus staat de rivier nu te hoog en is het gevaarlijk om er door heen te gaan. Daarom een relaxt dagje hier en een beetje bijslapen!

Morgen een canopy tour door Tsitsikamma en dan woensdag gaan we richting het oosten zodat we donderdag naar het Addo Elephant Park kunnen. Ik heb er zin in!

  • 09 November 2009 - 10:51

    Iris Meer:

    En oja.. Voor de mensen die Facebook hebben, daar staan nog meer foto's op. Uploaden is daar namelijk een stuk makkelijker dan op waarbenjij.nu

  • 09 November 2009 - 11:06

    Bartje:

    Ik ben echt heel jaloers op jou ;) WAT HEB JIJ HET ECHT ONWIJS VET DAAR.

    kus

  • 09 November 2009 - 11:16

    Rogier:

    Hey Mop,
    super verhalen! leuk om te lezen dat je het zo leuk hebt daar.
    kijk je wel uit met al die carnivoren? ;)

    kus, Rogier

  • 09 November 2009 - 11:19

    Matthijs:

    Wat gaaf allemaal zeg! Het lijkt mij ook echt heel mooi om die natuur daar te zien! Veel plezier nog en ik kom wel een keer lunchen ;)

    xxx

  • 09 November 2009 - 11:41

    Nienke En Walter Bouwman:

    Wat een verhaal! En wat een ervaringen....Ben totaal niet jaloers hoor... Geniet er maar lekker van. Super mooie foto's heb je er weer op gezet, heb ze ook op facebook bekeken, echt geweldig!
    Waar je wel goed voor moet oppassen, zijn de slangen. Ik heb in Afrika geleerd dat de kleinste het meest gevaarlijk zijn wat gif betreft, zelfs de slangetjes die je bijna niet ziet. Fatima (afrikaanse moeder) werd toen een keer helemaal histerisch van een slangetje van 1cm bij 10 cm. Deze hebben we eerst dood geslagen en toen verbrand. Dus als je aan het werk bent of op een andere manier de natuur in gaat, neem ten alle tijde je gifzuiger mee!! Luister maar naar je grote zus, echt doen!!!
    Met mij gaat het weer beter, de malaria is door een goede kuur zo goed als verdwenen. het blijft wel een bizar idee dat je het 4 jaar na terug komst nog kan krijgen, maar ik ben er weer bovenop.
    Lieverd, geniet en hou je goed! Liefs uit Hilversum

  • 09 November 2009 - 15:34

    Tjebbe:

    Ik wil ook zo'n welpje voor thuis!! geweldig zeg! echt net een knuffeltje! geniet en vergeet niet stil te staan bij wat je meemaakt!

  • 09 November 2009 - 19:52

    Marianne:

    Hoi Iris,
    Prachtige foto's, en heerlijk genieten. Prachtig die parken he. Ik geniet van je verslagen.

    Liefs,
    Marianne

  • 09 November 2009 - 21:09

    Pipo:

    Hoi Iris
    Is dit alles na een weekje werken, maak je daar nog wel eens wat leuks mee, nee hoor geintje. Weer een geweldig verhaal en mooie foto's, ik hoop dat de komende weken ook zo gaan. Tot je volgende reeks avonturen.
    Dikke XXX

    Pipo

  • 09 November 2009 - 21:43

    Ingrid:

    Hoi liefje,
    Geweldig dat je dit allemaal meemaakt. Dat kan niemand je meer afnemen! Ik bel je dinsdagavond.

    Dikke kus, mam

  • 10 November 2009 - 11:54

    Ton, Woerden:

    Hoi Iris,
    Als ik het zo lees, gaat het goed met je.Heel fijn. Vol belangstelling lees ik je verslagen. Ik denk dat ik ook maar een sabbatical year ga houden en daar komt helpen!! Hier alles oké.
    Imke houdt je verder wel op de hoogte.
    Groeten Ton

  • 10 November 2009 - 19:34

    Buuf:

    Iris,´
    Wat ziet het er fantastisch uit! en erg leuk om je verhalen te kunnen lezen!
    Geniet er van meissie!
    Knuffel,
    je buuf Jody

  • 12 November 2009 - 11:22

    Lieke:

    Ha die lieve Iris,

    Wat een heerlijke tijd maak je daar mee. Prachtige avonturen en belevenissen.
    Heel veel plezier nog en we blijven je volgen!

    Lieke

  • 12 November 2009 - 15:39

    Annabel:

    Hai Iris,

    Wat een fantastisch dingen maak je mee zeg! Geniet er maar lekker van, je mist niks in herfstachtig Nederland... (behalve Imke dan...)

  • 13 November 2009 - 18:50

    Heilke:

    Wat heb je toch weer veel beleefd. Fantastisch en wat een mooie fotos. Je kunt wel zien dat je het naar je zin hebt. Veel plezier en groetjes van Heilke en Gerard

  • 19 November 2009 - 19:44

    Bas:

    Tjeezus, Iris, had dan gezegd dat je apen en leeuwen wilde zien, dan hadden we ze wel naar De Kom laten komen. Had je niet helemaal naar dat verre Zuid-Afrika hoeven gaan. Maar ja, we hadden die dolfijnen nooit kunnen importeren. En waar laat je die beesten? Nee hoor, vind het helemaal te gek dat je daar een mooie tijd zit te beleven. Greetjes,
    Bas.

  • 19 November 2009 - 23:45

    Marlous:

    Hay hay, ik werd door Nien op je verslag gewezen, en het leest lekker weg zeg!!
    Man wat gaaf zeg zo vrijwilligerswerk doen, damn dat zou ik ook wel willen.
    Geniet ervan!!

    Grtjs Lous

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 30 Sept. 2008
Verslag gelezen: 565
Totaal aantal bezoekers 108566

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 01 Februari 2017

YEP uitzending Gambella

29 September 2013 - 29 December 2013

Stage in Guinee-Bissau

15 Februari 2013 - 29 April 2013

MSc thesis in de Pantanal

23 Juni 2012 - 02 Augustus 2012

Tropische Ecologie in Uganda

12 Januari 2011 - 02 December 2011

Studie Nature Conservation op Saasveld

14 Februari 2010 - 13 April 2010

Iris naar Zuid-Oost Azie

16 Oktober 2009 - 13 Januari 2010

Vrijwilligerswerk Zuid-Afrika

Landen bezocht: