Weekendje Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Iris Meer - WaarBenJij.nu Weekendje Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Iris Meer - WaarBenJij.nu

Weekendje Kaapstad

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

18 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ik ben inmiddels in Zuid Afrika en zal vertellen hoe de eerste dagen zijn verlopen.

Vrijdag was het afscheid nemen op Schiphol best zwaar en het is raar om alleen na de douane te zijn, maar eenmaal in het vliegtuig had ik er helemaal zin in. Ik zat naast 2 Amerikaanse meiden die voor 16 maanden gingen werken in Zuid Afrika en Congo dus dat was wel interessant. De vlucht was prima, goed weer gehad onderweg en na 11 uur landden we om 21.00 op Cape Town Airport. Daar had ik al vrij snel mijn backpack en werd ik opgewacht door Frank van 4exchange. Samen gingen we vervolgens pinnen en beltegoed halen, omdat ik Afrikaanse simkaart heb gekregen. Mijn telefoonnummer hier is: +27 78 388 7023. Na de verplichte dingen te hebben gedaan vrijdagavond nam Frank me nog even mee naar een uitkijkpunt alvorens hij me naar mijn hostel zou brengen. We reden een stukje de berg op en hoewel het donker was, was het prachtig om te over de stad uit te kijken. Darna bracht hij me naar het Backpackers Hostel, waar inmiddels een klein feestje aan de gang was. Het hostel staat bekend om alle hoeden en petten die ze hier hebben en bij iedereen wordt er dan ook geregeld eentje op hun hoofd geplaatst. Ik checkte in, zag mijn bed in de kamer die ik met 6 mensen deelden, nam een douche en ging ook maar even naar beneden om een biertje te doen en even te relaxen. Meteen met 3 Engelsen aan de praat geraakt, dus dat was nog wel gezellig. Om 00.00 gingen zij vervolgens de stad in om te stappen en ik dook lekker mijn bedje in.

Na een beetje een gare nacht - snurkende Amerikaan en het verkeer voor het hostel - ben ik zaterdag om 9.00 opgestaan. Eerst me maar eens laten verwennen in de breakfastroom hier. Tussen 7 en 12 uur is hier een vrouwtje die van alles voor je klaar maakt in te keuken tegen een kleine vergoeding, ideaal! Na het ontbijt op zoek gegaan naar Checkers, de supermarkt waar ik mijn buskaartje om naar Plettenberg te gaan moest halen. Heel gedoe nog, want het kaartje is betaald met de creditcard van mijn moeder maar noch de creditcard, noch de moeder is hier, dus eigenlijk wilde ze mij mijn ticket niet geven. Na een beetje lief lachen en vertellen dat ik anders mijn ticket niet kon reserveren, draaide ze het toch voor me uit. Pff.. gelukkig maar! Meteen ook een Afrikaanse stekker gekocht, anders wordt het lastig stroom aftappen. Dat kost hier trouwens maar 100 rand, en dat is minder dan 1 euro, terwijl je het in Nederland maar niet kan kopen.

Aangezien ik maar een weekend in Kaapstad ben, wilde ik in een korte tijd veel van de stad zien en daarom kocht ik een weekendkaartje voor de hop-on-hop-off bus die 2 routes rond Kaapstad heeft, de blauwe die buiten de stad gaat en de rode die door de stad heen gaat. Gister ben ik op de blauwe bus gestapt en bij de bushalte ontmoette ik al een vriendelijke Duiter, Sebastiaan, waar ik de hele tocht samen mee heb gedaan. Ik kom hier overigens maar toeristen tegen uit 3 landen: Duitsland, USA en Engeland. Nog geen Nederlander gezien, maar dat is eigenlijk ook wel leuk en goed voor mijn Engels.
De bus ging door het Cape Peninsula National Park, langs Kirstenbosch, Hout Bay en de gehele kustlijn hier. En wat is het daar mooi zeg aan het strand, het uitzicht is geweldig. Vandaag de rode bus genomen en die ging ook deels langs de kustlijn en ben uitgestapt bij Camps Bay en Clifton Bay. Hier komen ook de rich&famous en is het op de boulevard echt zien en gezien worden. Samen met Sebastiaan gister ook uitgestapt bij het Waterfront, de haven van Kaapstad, en een ontzettende toeristische trekpleister. Opzich wel leuk om te zien, maar het voelt net alsof je in een pretpark bent en dat vind ik toch niet echt nodig. Wel nog even leuk wat winkeltjes bekeken, rondgelopen en op een terrasje een capuccino gedronken. De bus ging weer verder en Sebastiaan ging terug naar zijn hostel, omdat hij weer een vliegtuig moest halen om richting het midden oosten te gaan. Zelf ging ik daarom gewoon even de stad in en kijken wat het allemaal te bieden heeft. Het is overdag ontzettend druk, je hebt hele leuke winkeltjes en de mensen zijn gewoon vriendelijk. Als de winkels dicht gaan komen er helaas wel wat meer vervelende mensen op straat dus dan moet je zorgen dat je binnen bent of in een groepje loopt.

's Avonds hadden we een officiele Afrikaanse Braai - BBQ - in het hostel waar een man of 20 aan mee deed. Het is echter nog behoorlijk koud 's avonds dus zijn we op een gegeven moment maar naar binnen gegaan en gingen de mannen het vlees braden. Dit werd vervolgens opgediend als een soort buffet. Niet echt Braai-achtig meer, maar evengoed wel erg lekker en we zaten gezellig aan een biertje. Inmiddels waren er nieuwe Duitsers binnen gekomen en daar raakte ik mee aan de praat. Gevolg: we gingen met z'n allen de kroeg in. In Kaapstad heb je 1 straat - Long Street- waar heel veel leuke kroegen en clubs zijn en daar gingen wij dus heen. Het is zo'n 5 a 10 minuten lopen en aangezien we met 8 man waren was dat ook geen probleem. Wij gingen naar een Irish pub en stonden daar op een soort balkon. Tegenover ons was een echte Afrikaanse bar waar ze heel druk met elkaar aan het dansen waren, maar waar om de 10 minuten wel een paar mannen naar buiten werd gegooid omdat er weer eens een knokpartij was ontstaan. Gelukkig hadden wij nergens last van en konden ook terug weer veilig lopen.

Vandaag dus met de rode bus gegaan die tevens de Tafelberg een stukje op rijdt. Het weer is prachtig vandaag, helder en zo'n 27 graden, dus wederom een heel mooi uitzicht. Het leuke is dat je de Tafelberg overal ziet in Kaapstad, vanaf welk punt je ook kijkt. Als ik 's ochtends in de badkamer kom van het hostel is het eerste wat ik zie de Tafelberg en dat blijft een mooi uitzicht. Als Ingrid&Andre en Imke in december/januari komen, gaan we gezamelijk de Tafelberg beklimmen dus liet ik het nu maar even voor wat het was. Zoals hiervboven al geschreven ben ik wel even uitgestapt bij het strand. Prachtig wit zand en hoge golven, waar je ontspannend naar kan kijken. Zwemmen wordt nauwelijks gedaan want het water is ijs en ijskoud. Het grenst namelijk aan de Atlantische Zee en het opmerkelijke is dat het water in de zomer kouder is dan in de winter. Dit komt omdat er in de zomer een toevoer is van het gesmolten water van de Zuidpool. Momenteel is het hier lente, maar ik moet zeggen dat het water echt heel erg koud is. Aan het strand staat ook een belachelijk harde wind waardoor het soms een beetje op een zandstorm leek. Maar ach, als je een beetje beschut zit is het heerlijk en kan je echt genieten van het prachtige uitzicht. Wel jammer dat beachvolleyballen er niet in zit, want het zou echt een super locatie zijn! Na het strand te hebben bezocht toch ook weer even uitgestapt in Waterfront om het Aquarium te bezoeken daar. Was wel leuk, maar niet heel spannend. Er waren 3 soorten pinguins en dat was dan wel weer heel leuk om naar te kijken, stoere beesten!

Nu heb ik net boodschappen gedaan om morgen de dag door te komen. De bus vertrekt om 6.00 vanaf het busstation hier, dus ga ik zo een taxi bestellen voor 5.30. Dat wordt een kort nachtje. Momenteel is het hier 18.00, maar ik kan het stukje nu niet op internet zetten, hopelijk vanavond wel. Een van de Amerikaanse jongens hier, Steve, werkt thuis als chefkok en gaat vanavond voor een groepje een 3-gangen menu koken. Ik ben benieuwd! Dan als het goed is een beetje bijtijds naar bed, zodat ik morgen nog wel fit ben. En natuurlijk hopen dat het een beetje een rustig nachtje is, want je hoort hier contstant auto's met sirenes voorbij komen.

  • 18 Oktober 2009 - 18:34

    Pipo:

    Hey Iris
    Wat leuk om nu al wat te horen van je, en gelijk al zo veel. Je hebt alweer een hoop gezien die paar dagen, blijf dat doen en ook lekker veel schrijven

    Groetjes van Pipo & Til
    XXX Veel plezier

  • 18 Oktober 2009 - 18:37

    Christa:

    Hey Iris, leuk om je verslag te lezen, kunnen we een beetje mee genieten. Goede reis morgen en heeel veel plezier en belevenissen gewenst! Maar dat gaat zeker lukken met dit grote avontuur. Ben alweer benieuwd naar je volgende verhaal :-)
    x Christa

  • 18 Oktober 2009 - 18:58

    Gerda:

    Hoi Iris,

    Wat heerlijk dat jij zo snel contact maakt! Gezellig hoor. Leuk om te lezen wat je zoal doet en meemaakt. Maar uhhh zo'n stekker voor het buitenland verkopen ze gweoon bij de ANWB hoor. Maar niet voor één euro denk ik.
    Ik hoop dat je gauw op de plaats van bestemming bent.

    Groetjes,
    Gerda

  • 18 Oktober 2009 - 19:46

    Kim:

    Lieve schat,

    Wat heerlijk om wat van je te horen! Zo te lezen heb je al veel leuke dingen gezien/meegemaakt!
    Ik kijk nu al uit naar je volgende verslag!

    Lekker genieten van alles mop!

    Kus

  • 19 Oktober 2009 - 08:33

    Heilke:

    Hallo Iris
    Wat maak je toch mooie dingen mee en het is zo'n mooi land. Maar alla hadden wij dat geweten,dan had je de stekker van ons kunnen lenen. Gewoon in de groep gooien. Fijne reis en geniet van de mooie dingen van Zuid-Africa.
    groetjes van heilke en gerard

  • 19 Oktober 2009 - 20:40

    Lieke:

    Hoi Iris,
    Fijn dat het allemaal zo lekker gegaan is en dat je in het hostel leuke contacten hebt gemaakt. Het lijkt mij ook wel wat om die Tafelberg te beklimmen in december......
    Leuke foto's ook. Ik hoop dat je op dit moment op de plaats van bestemming bent gearriveerd en dat je daar ook zo leuk wordt ontvangen.
    Heel veel plezier en pas op jezelf!

    Liefs van je tante

  • 20 Oktober 2009 - 10:40

    Marianne:

    Hoi Iris,
    Prachtige stad he, klinkt ons ook allemaal bekend. Leuk dat je zo snel aansluiting met andere mensen hebt. Geniet er lekker van
    Kus, en veel plezier
    Rein en Marianne

  • 20 Oktober 2009 - 21:27

    Nienke En Walter Bouwman:

    Klinkt nu al helemaal te gek!
    Ik ga je bellen als ik terug in Nederland ben!

    Dikke knuffel

  • 21 Oktober 2009 - 07:59

    Annabel:

    He Iris,

    Bij Nien en Walter zag ik jou voorbij komen en ik was zo brutaal om even mee te lezen. Wat een avontuur zo in je eentje zeg, leuk hoor!
    Geniet er lekker van en pas goed op jezelf.
    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 30 Sept. 2008
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 108562

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 01 Februari 2017

YEP uitzending Gambella

29 September 2013 - 29 December 2013

Stage in Guinee-Bissau

15 Februari 2013 - 29 April 2013

MSc thesis in de Pantanal

23 Juni 2012 - 02 Augustus 2012

Tropische Ecologie in Uganda

12 Januari 2011 - 02 December 2011

Studie Nature Conservation op Saasveld

14 Februari 2010 - 13 April 2010

Iris naar Zuid-Oost Azie

16 Oktober 2009 - 13 Januari 2010

Vrijwilligerswerk Zuid-Afrika

Landen bezocht: