Van de rust de drukte weer in - Reisverslag uit Ilha Grande, Brazilië van Iris Meer - WaarBenJij.nu Van de rust de drukte weer in - Reisverslag uit Ilha Grande, Brazilië van Iris Meer - WaarBenJij.nu

Van de rust de drukte weer in

Blijf op de hoogte en volg Iris

25 April 2013 | Brazilië, Ilha Grande

Alweer bijna 2 weken terug in de bewoonde wereld en ik moet toegeven
dat dat toch echt wel een flinke omschakeling is. Van de rust en
leegte in de Pantanal naar de drukte in Rio, met een tussenstop in het
suffe maar toch redelijk stadse Campo Grande. Mijn onderzoek heb ik
netjes op tijd af weten te ronden met in totaal 90 plots en terug in
Nederland zal ik de data gaan analyseren en op basis van de resultaten
mijn masterscriptie gaan schrijven. De laatste dagen in de Pantanal
heb ik gevuld met kanotochtjes, toeristen activiteiten en een beetje
zonnen. Nog flink een aantal miereneters gezien wat toch echt wel
bijzondere dieren zijn met hun bizarre snuit. Veel de rivier op
geweest om wellicht de jaguar nog te spotten. Vanwege de grote
hoeveelheid regen stond de Rio Negro nog hoger dan een week daarvoor
en waren er waterwegen tussen de rivier en meertjes in dus kon je met
de kano bijna overal komen. De vuurmieren hoopten zich steeds meer op
wat het aantal nare ontmoetingen ook bevorderde (“vind ik niet
leuk!”). Eén van de laatste ochtenden dat ik nog in mijn eentje erop
uit trok op de rivier en te water naar een ander meertje peddelde kon
ik genieten van de absolute rust en puurheid van de natuur in de
Pantanal. Niet veel later werd ik echter opgeschrikt door een luid
‘gebrul’ en kreeg ik spontaan hartkloppingen; dit geluid heb ik vaker
gehoord toen wij ’s avonds de rivier op gingen om een jaguar te
lokken.. Dit geluid kwam alleen niet uit een muziekboxje, maar 50 m
van mij vandaag aan de waterkant. Een jaguar was aan het roepen en een paar honderd meter verderop werd deze roep beantwoord door een andere jaguar.. Spannend! Ik dus heel zachtjes langs de waterkant peddelen en ik zag de struiken bewegen waar ik het geluid vandaan hoorde komen. Hij was zeker weten dichtbij maar een jaguar jammer genoeg toch niet vast kunnen leggen. Ik bleef in de buurt in de hoop dat ie weer tevoorschijn zou komen, maar zo’n 20 minuten later hoorde ik jaguars roepen in oostelijke richtingen en “mijn jaguar” was zich dus
duidelijk aan het verplaatsen. Jaguar dus niet gespot in mijn tijd in
de Pantanal, maar wel de spanning gevoeld van een jaguar zo dichtbij
:-).

Twee dagen voor ons geplande vertrek landde er een vliegtuigje met BBC
filmcrew en besloten Silvi en ik spontaan om met deze vlucht terug te
gaan naar Campo Grande. De andere vlucht hing namelijk af van
aankomsttijd van de gasten welke rond 16.30 zou zijn en als zij maar
30 min vertraagd zouden zijn zouden wij niet meer kunnen vertrekken
omdat de zon dan al onder zou gaan en er niet gevlogen worden. Geen
vlucht de Pantanal uit zou betekenen dat we de vlucht aar Rio zouden
missen. Nu dus onszelf een weekend vermaakt in Campo Grande voordat
we naar het wereldse Rio de Janeiro zouden gaan. Het was mijn
verjaardag dus goed gevierd met (iets te sterke) caipirinha’s op het
strand van Ipanema. Verder al de toeristische uitjes gemaakt met de
bekende stranden (Leblon, Ipanema, Copacabana), de grote Christus
bezocht en zowel vanaf de Corcovado als Sugar LoafMountain mooie
uitzichten genoten over Rio, omringd met bergen, bossen en zee.
Prachtige ligging!

Zaterdag is Anne aangekomen en genieten we samen van een heerlijke
vakantie in Brazilië met een mooie combi van de stad Rio en de natuur
op Ilha Grande, een eiland 3 uur van Rio af. Er rijden geen auto’s op
het eiland en is perfect voor hiken door de bossen, boot tour rond het
eiland en naar verschillende strandjes. Ons hostel ligt enigszins de
heuvel op en van de week vonden we 4 brulapen (die heel erg luid aan
het brullen waren, ook ’s nachts!) in een hoge boom in de achtertuin.
Hoe gaaf is dat?! Nu nog een paar dagen over om samen te genieten hier
en net voor Koninginnedag zijn we weer terug in Nederland om ook daar
een feestje te vieren.

Tot gauw allemaal!!

  • 25 April 2013 - 22:29

    Ingrid En André:

    Leuk dat jullie het zo naar de zin hebben deze laatste week. Ben wel blij je volgende week weer te kunnen knuffelen. Dikke kus, mama en André

  • 25 April 2013 - 22:53

    Trix:

    Leuk dat we je weer zo hebben kunnen volgen. We hebben er weer van genoten. Heel fijne laatste dagen en een goeie thuisreis gewenst.

  • 26 April 2013 - 00:33

    Lieke:

    Veel plezier nog even daar, meiden. Bedankt voor je leuke verslagen, Iris. Zal straks weer even wennen zijn, in Nederland. Liefs Xxx!

  • 26 April 2013 - 09:27

    Anneke De Jong:

    wat geweldige verhalen waren het toch,ik heb echt genoten. en nu nog even genieten van je vakantie.
    en je opdracht voltooid goed hoor.groeten anneke en dick

  • 26 April 2013 - 12:15

    Heilke En Gerard:

    Wat fijn dat je samen met Anne nog vakantie kan vieren. Wij wensen je een goede vlucht naar Nederland terug en gezond weeerom.
    lieve groetjes van ons

  • 26 April 2013 - 20:31

    Wilma& Dorothy:

    We hebben weer genoten van je mooie verhalen en hopen dat er nog vele komen. Geniet samen met Anne van de laatste dagen in Rio en een goede reis terug.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 30 Sept. 2008
Verslag gelezen: 980
Totaal aantal bezoekers 108448

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 01 Februari 2017

YEP uitzending Gambella

29 September 2013 - 29 December 2013

Stage in Guinee-Bissau

15 Februari 2013 - 29 April 2013

MSc thesis in de Pantanal

23 Juni 2012 - 02 Augustus 2012

Tropische Ecologie in Uganda

12 Januari 2011 - 02 December 2011

Studie Nature Conservation op Saasveld

14 Februari 2010 - 13 April 2010

Iris naar Zuid-Oost Azie

16 Oktober 2009 - 13 Januari 2010

Vrijwilligerswerk Zuid-Afrika

Landen bezocht: