De tijd vliegt - Reisverslag uit Saasveld, Zuid-Afrika van Iris Meer - WaarBenJij.nu De tijd vliegt - Reisverslag uit Saasveld, Zuid-Afrika van Iris Meer - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

17 Juni 2011 | Zuid-Afrika, Saasveld

Het is weer even tijd voor een Zuid-Afrikaanse update! De tijd vliegt, want ben alweer bijna op de helft van mijn verblijf hier. Het is vrijdagmiddag en ookal ben ik vrij, zit ik braaf aan de studie op de universiteit. Druk aan de weer met statistiek voor mijn Spekboom project waar ik vorige keer over verteld had. De gegevens zijn binnen, dus nu is het tijd om alles te verwerken en een keurig verslag over te gaan schrijven. Na volgende week is het wintervakantie voor 4 weken en na de vakantie zijn er een hoop deadlines met verslagen en projecten. En aangezien ik voor 3 weken op pad ga wil ik deze 2 weken alles afronden, dus dat wordt knallen! Zondag gaan we ook weer op pad voor een SASS opdracht voor Freshwater Management, waarbij we gaan bekijken hoe het gesteld staat met de rivieren in de regio op verschillende plekken van zo’n rivier (higher, middle, lower reach). Dit hebben we een paar weken terug ook gedaan, maar vorige week hebben we zo’n 200mm regen gehad in 28 uur wat een record was voor George omgeving en die zaak wel veranderd heeft. Het was vrij hectisch want er waren allemaal overstromingen, spontane watervallen en afgebroken stukken weg. Aantal mensen moesten geëvacueerd worden en zijn een aantal doden gevallen. Je moet nagaan dat in dit gebied (wat een nat deel van Zuid Afrika is), de gemiddelde neerslag per jaar zo’n 800 mm en ¼ daarvan is dus in 1,5 dag gevallen. Bij zulke gebeurtenissen valt de stroom ook vaak uit en is het telefoon netwerk uit de lucht (het blijft natuurlijk Afrika).

Het is alweer ruim 2 weken geleden dat ik mams terug op het vliegtuig naar huis heb gezet, maar het voelt alweer langer. Het was heerlijk om mams te kunnen laten zien waar ik woon en leef, lekker bij te kletsen en natuurlijk leuke uitjes te maken. Op 2 dagen na was het prachtig weer, al had mama het hier wel erg koud maar zij is natuurlijk geen graadmeter. Het is nu ‘hartje’ winter hier en het is al dagen 18-22 graden met een lekker zonnetje. ’s Nachts is het wel fris en dan is het vooral binnen koud omdat de huizen niet goed geïsoleerd zijn en er geen centrale verwarming is, maar daarvoor heb ik een elektrisch kacheltje gekocht wat echt mijn beste aankoop tot nu toe is dit jaar! Met mams zijn we een weekendje naar Addo geweest voor het spotten van olifanten, Birds of Eden natuurlijk aangedaan en Lee bezocht, gewandeld in Robberg waar het stikt van de zeehonden, in Wilderness National Park gewandeld over het strand, door het bos en langs de meertjes waar we vogels konden spotten. Naar Oudtshoorn geweest, rondleiding campus gedaan, het winkelcentrum in George bezocht en als leuke afsluiter een overnachting in Buffelsdrift nabij Oudtshoorn. Een klein wildreservaat waar we een overnachting hadden in een luxe tent en de nijlpaarden letterlijk voor de deur hadden en daarnaast 2x een game drive hadden. Erg leuke ervaring en fijn om mams even in de buurt gehad te hebben.

Zelf wat persoonlijk drama gehad de laatste tijd waardoor ik in de weekenden (iig voorlopig) niet meer naar Plettenberg zal gaan. Geen zin om daar over uit te wijden verder. Gelukkig afgelopen weken druk gehad op school omdat we 2 weken fulltime college hadden dus dat gaf goede afleiding. Eén week over GIS, het gebruik van satelliet afbeeldingen etc en één hele week Sue Milton, een professor die gespecialiseerd is in de Karoo (natuurgebied ZA). Interessant wel!

Ook weer wat meer activiteiten met studenten de laatste tijd. Dinsdagavond blijft bioscoop avond, waarbij je voor de helft van de prijs naar de film kan. R17.50 wat nog minder is dan 2 euro, dus geen geld voor een gezellig avondje uit :) Inmiddels ook begonnen aan yoga wat ik 2x in de week probeer te doen. Veel last van schouder nog hier en was eerst aan het zwemmen, maar we hebben alleen een buitenbad en deze is niet verwarmd, dus momenteel beetje koud. Na yoga veel spierpijn maar is wel erg lekker, zeker ook de ademhalingsoefeningen. De welbekende braai is ook altijd nog present, net gehoord dat we er weer één gepland hebben voor morgen overdag met een aantal Saasvelders. Misschien eerst even naar de Sedgefield markt (lokale markt met lokale (boeren)producten) wat daar hebben ze allemaal lekkere dingen en “Local is Lekker” zoals ze dat hier zeggen. En dan vnv is er de Wilderness market wat niet zoveel voorstelt, maar wel altijd gezellig is voor een drankje met bekenden.

Afgelopen weekend konden Andrie en ik mee rijden met John naar Kaapstad, dus hebben daar even leuk weekendje gehad. Lekker geborreld bij haar thuis, gewandeld over het strand waar die leuke kleurrijke huisjes zijn (ken je die nog mams?), za.avond een luxe braai in Durbanville bij iemand die we via via kenden en daarna nog even goed de kroeg in geweest. Zondag de zus van Andrie bezocht en lekker op de promenade gelopen nabij Camps Bay en vervolgens de toeristische route gemaakt langs Hout Bay en langs de bergen. Prachtige stad zo met de bergen en de kust, maar wat is het druk zeg.. Poeh, merk wel dat ik niets meer gewend ben zo tussen de bergen, de bossen en de zee waar het altijd rustig vertoeven is :) Het plan was om (eindelijk!) de Tafelberg op te gaan, maar de kabelbaan was dicht en het zicht was slecht (beetje heiig) dus ook niet de moeite om te gaan wandelen.
Het walvissen seizoen is inmiddels begonnen, dus ik ben nu nog vaker op het strand en bij het uitkijkpunt te vinden, want wil ze graag spotten. Dolfijnen zie ik regelmatig, maar de walvissen erbij maakt het wel een magisch plaatje. Verrekijker mee dus en camera bij de hand om te proberen ze vast te leggen wat nog een heel karwei zal zijn.

Zaterdag 2 juli vertrek ik naar Johannesburg waar ik een nachtje blijf om de zondagochtend naar Livingstone (Zambia) te vliegen. Daar begint 4 juli mijn overlanding tour met de organisatie African Trails. In 3 weken van Livingstone naar Kaapstad, via Botswana en Namibië. Om even wat termen er door heen te gooien: de Victoriawatervallen, Zambezi rivier, Kalahari woestijn, Okavango Delta, Etosha Pan National Park, Brandberg, sandboarden in Swakopmund, Naukluft park met de duinen in alle kleuren, Fish River Canyon (grootste na de Grand Canyon), Oranje rivier en eindigen met wijn proeven in Stellebosch. We reizen met een overlandtruck en zetten elke avond onze tentje ergens anders op, soms nabij een stad of dorp, maar ook geregeld in de bush bush. Heel veel zin in dus wel!

Daarnaast inmiddels ook bezig met het zoeken naar stages voor mijn master in Nederland. Het duurt weliswaar nog wel even, maar kan me wel alvast verdiepen en de leukste stages zijn altijd het eerst vergeven dus ik sta vooraan haha. Momenteel in contact met Stichting AAP, wie weet wat daar uit kan komen.

Hopelijk gaat daar alles goed. Ik hoorde al dat de zomer er was in april en mei, maar dat het weer nu weer bagger is? Klimaatsverandering hè…

Groetjes en tot spreeks!

• 17 Juni 2011 - 13:02

Heilke En Gerard:

Hi Iris
    Wat een leuke fotos. Wij wensen je een fijne trip toe in jouw vakantie daar.
    Lieve groetjes Heilke en Gerard

• 17 Juni 2011 - 13:04

Ingrid:

Leuk verslag weer Ier, lekker bezig dus. Je gaat vast een fantastische reis maken, geniet er lekker van!

dikke zoenen mama en Dré

• 17 Juni 2011 - 16:46

Marianne:

Leuke foto's, Je hebt gelijk dat je daar ook nog een trip gaat maken. Ik heb begrepen dat je met je moeder ook een fijne tijd hebt gehad. Een fijne reis, we lezen er graag over.
    kus, Rein en Marianne

• 17 Juni 2011 - 19:10

Lieke:

Heerlijk dat je het zo goed naar je zin hebt en alvast een fijne vakantie, die wordt vast helemaal top!
    Geniet maar van dit heerlijke jaar.

Liefs, Lieke

• 17 Juni 2011 - 19:53

Pipo:

Hey Z.A. Kanjer

Nog ff blokken en dan vakantie, geniet er van, maak een mooie rondreis.
    Weer een leuk verhaal en mooie foto's ook weer op de site.
    Heel veel plezier straks met wie dan ook.

Groeten en DIKKE XXX

Pipo & Til

• 17 Juni 2011 - 22:06

Malou:

Was vnvnd mamamia aan het kijken en moest aan jou denken.. Open ik mn mail, is er bericht van jou! :)

Heerlijk verhaal Iris, heel leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Nog even knallen voor de laatste loodjes en dan je vakantie, geniet ervan want je verdient het!

Dikke knuffel! Liefs, Malou

• 18 Juni 2011 - 16:50

Nath:

He Iris, leuk om weer wat van je te lezen. Erg druk, maar nog ff en je hebt vakantie. Geniet ervan!!

x Ralph, Nathalie, Ella en Tygo

• 19 Juni 2011 - 12:34

Dick En Anneke:

wat prachtige verhalen kan jij schrijven,heerlijk.nou succes met al je verslagen en een prettige vakantie groeten

• 21 Juni 2011 - 08:36

Patries:

Leuk verslag weer mop en bijna vakantie voor jou, dus een heerlijk vooruitzicht!

X

• 26 Juni 2011 - 09:46

Astrid&Coos:

Nou Iris, ik heb vandaag voor het eerst je reisverslagen en foto's gezien, het moet wel fantastisch zijn om in Afrika te verblijven, een tijger aaien! Ik ben wel benieuwd of je foto's hebt van al die dieren die je daar ziet, als je bijvoorbeeld onderweg bent. Wat voor een studie doe je nou precies? in ieder geval de groetjes van Astrid en Coos.