Weer terug aan de studie - Reisverslag uit Wilderness, Zuid-Afrika van Iris Meer - WaarBenJij.nu Weer terug aan de studie - Reisverslag uit Wilderness, Zuid-Afrika van Iris Meer - WaarBenJij.nu

Weer terug aan de studie

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

14 Mei 2011 | Zuid-Afrika, Wilderness

Vakantietijd is voorbij en de studiedruk groeit. Het weekje weg met Kim en Gea was heerlijk, maar was helaas alweer snel voorbij. Leuk om meer te ontdekken in dit prachtige land en super om een lief vriendinnetje in de buurt te hebben! Nu alweer 2 weken terug op school en het wordt allemaal alleen maar drukker. Nu net een project afgerond voor het advies hoeveel leeuwen en herbivoren een Game Reserve kan hebben op de lange termijn. Erg interessant, maar gaat toch wel hoop tijd in zitten. Naast veel literatuur onderzoek hebben we ook genoeg praktijk dagen en dat is wel erg leuk. Uit boeken kan ik in Nederland ook leren, maar om het hier in de praktijk te zien is helemaal super. Het blijft toch Afrika :)

Gisteren een onderzoeksdag gehad in Oudtshoorn & Calitzdorp wat in de Karoo ligt. De Karoo is droog gebied wat gekenmerkt wordt door specifieke planten: succulenten, beter bekend als vetplanten. Aangezien het bavianen project nogal moeizaam verloopt, hebben we er een tweede project bij genomen om verzekerd te zijn van voldoende data voor een onderzoeksreport. In verband met de klimaatsverandering zijn veel naties op zoek naar mogelijkheden om CO2 ‘op te kopen’. In Zuid Afrika groeit de zogeheten Spekboom, een plant die veel CO2 op kan slaan en daarom van internationaal belang is. Ze worden veelvuldig geplant hier en bedrijven kunnen daarin investeren. Wij meten en observeren de groei van deze plant op een aantal locaties. Heel anders dan de apen, maar wel interessant en duidelijk van belang.

Studie wordt dus wel wat drukker, maar naarmate ik hier langer ben wordt alles wel steeds duidelijker. Veel termen en onderwerpen heb ik eerder van gehoord, maar wat ik Europa en Amerika op gaat, geldt niet in Afrika. Alles is anders en het is leuk om de andere kant mee te maken. En hoewel Zuid Afrika behoorlijk ontwikkeld is, zie je toch ook in veel dingen terug dat het ook nog een derde-wereld land is. Zo is het lastig om wild te behouden in natuur reservaten ivm de omringende communities. Er heerst armoede, dus stropers komen het park binnen voor de hoorn van de neushoorn of de slagtanden van de olifant om deze te verkopen en doden deze dieren daarvoor. Daarnaast zijn er mensen die honger hebben en dus de antilopen afschieten om iets te kunnen eten. Ze plaatsen vallen naast het hekwerk wat het reservaat omringd waardoor dieren om een afschuwelijke manier sterven. Ook wordt hekwerk gesloopt om het ijzer te kunnen verkopen. Dit zijn slechts een aantal voorbeelden, maar daar gaat allemaal geld in zitten en moet rekening mee gehouden worden.

Aanstaande woensdag worden de verkiezingen gehouden in Zuid Afrika. In Nederland ga je voor, na of tussen werktijd door naar het stembureau om te stemmen. Hier is het een officiële vrije dag. Sommige mensen moeten een halve dag reizen naar het dichtstbijzijnde stembureau en willen daar niet hun werk voor afzeggen want een dag geen werk = geen geld. Om iedereen te stimuleren om te stemmen is de verkiezingsdag een zondag en is ‘iedereen’ vrij.
Alhoewel het snel went om in een ander land te wonen, verbaas en verwonder ik me nog regelmatig hier. De mensen en de mentaliteit zijn interessant en men is liever lui dan moe. Voor werkcreatie zijn er veel mensen die ‘kleine banen’ hebben. Aparte kaartknippers, parkeer wachters, heel veel schoonmakers en mensen die aan de weg werken. Veelal komt het er op neer dat 1 iemand iets doet en de andere 5 al dan niet 10, toekijken. Hele dagen wachten op de bus maakt niks uit, men heeft immers niets beters te doen? Wat ik hier hoor is dat veel mensen blij zijn met bijvoorbeeld internationale studenten vanwege de werkmentaliteit. Je werkt hard en zorgt dat iets af is en daarna kan je iets ontspannends doen. Al dat wachten zou verveling teweeg brengen. Zuid Afrika is weliswaar meer ontwikkeld, maar het blijft Afrika… “Relax man”. :)

Waar ik maar geen genoeg van
kan krijgen, zijn de kleine bijzonderheden van de natuur hier. De WestKaap is niet de echte Afrikaanse bush, maar heeft tmeer te bieden dan de achtertuin in NL. De vervet apen en bavianen die je regelmatig tegen komt en die je vuilnis proberen te stelen, en waardoor veel Afrikaners ze als “ongedierte”zijn. Voor mij is het nog steeds super om ergens te leven waar je overal apen tegen kan komen. Of als ik op het bergweggetje richting school rijd en er om de hoek opeens een bushbuck staat te grazen en geheel onverschrokken door gaat terwijl ik langs rijd. Op dezelfde weg zie ik constant mangoesten de weg oversteken. Of zoals gisteren, op weg naar Calitzdorp dat we opeens vol op de rem moeten vanwege overstekende schildpadden. Of als ik in Wilderness een strandwandeling maak en in de verte walvissen boven water zie komen en de dolfijnen zie springen in de golven. En dan nog maar te zwijgen over alle prachtige vogeltjes die je overal ziet en hoort hier. Alleen al in de tuin bij mijn huis kan ik uren om me heen kijken om de vogeltjes te spotten en op campus zie je rond schemertijd veel verschillende soorten uilen. Op zandpaden bij school of elders kom je sporen en pootafdrukken tegen van luipaarden, rooikatten (caracals), stekelvarkens, aarvarkens, duikers en meer soorten antilopen. Op het buitendek bij Lee komen ‘s avonds uilen ook op bezoek en zie ik wel eens een genet (katachtige, weet Nederlandse naam niet) lopen. Als ik op bezoek ben bij Tony en Lara worden ’s avonds de vleermuizen “gevoerd”. 3 bananen worden in stukjes gesneden en op de reling van de dek gelegd en dan vliegen de vleermuizen om je oren.

Al met al zit ik dus prima op mijn plekje hier. Nog steeds aan het uitzoeken wat de mogelijkheden zijn om hier langer te blijven, maar ook aan het overwegen om gewoon in februari met master in Nederland te starten, Utrecht of Wageningen en vanuit daar een buitenlandse stage te plannen.

Nu lekker weekend en beetje frisjes maar zit nog steeds buiten dit stukje te typen. ’s Ochtends is het koud (gisteren op weg naar Oudtshoorn, 4 graden om 7.00) maar overdag is het over het algemeen nog prima uit te houden en de temperatuur haalt nog regelmatig de 20 a 25 graden. Binnen is het wel koud omdat huizen slecht geïsoleerd zijn hier en ze geen centrale verwarming kennen. Daarom vorige week een klein elektrisch kacheltje aangeschaft om het wat behaaglijker te maken. Nadeel daarvan is dat iedereen zulke kacheltjes gebruikt en het energie gebruik flink omhoog gaat in deze maanden. Eén van de problemen van Zuid Afrika is dat het land niet voldoende elektriciteit heeft voor de gehele bevolking. Daarom gebeurt het regelmatig in de winter dat de elektriciteit uitgeschakeld is voor een dag of 2 en steden geen stroom hebben. De volgende paar dagen is een ander gedeelte van het land aan de beurt, maar je ontkomt er vrijwel nooit aan.

Dat was een lang verhaal dus tijd om te stoppen. Donderdag komt mams deze kant op voor een kleine 2 weken en alhoewel ik gewoon college heb, zullen we genoeg leuke uitstapjes maken en kan ze natuurlijk mijn leventje hier mee maken :)

Fijn weekend en tot spreeks,
x

  • 14 Mei 2011 - 11:14

    Ingrid En André:

    Hoi schat,
    Dat was weer een prachtverhaal. We krijgen er allemaal meteen een stukje biologieles bij. Leuk hoor! Nog 4 nachtjes, dan vertrek ik!
    Dikke kus en tot donderdag,
    mama en Dreetje

  • 14 Mei 2011 - 11:31

    Marianne:

    Hoi Iris, Ik heb weer genoten van je verslag. Zelf vind ik het ook prachtig in vakanties allerlei dieren in het wild tegen te komen die we hier niet zien. Geniet van de tijd met je moeder.
    Liefs,
    Marianne

  • 14 Mei 2011 - 13:09

    Heilke En Gerard:

    Hi Iris
    Wat maak je toch mooie dingen mee. Wat een heerlijk land om te verblijven. Het land is ook de favoriet van Gerard. Wij lezen dan ook met veel plezier je verhalen. Wij wensen je fijne tijd samen met je moeder.
    Heel veel lieve groetjes van ons beiden.

  • 14 Mei 2011 - 22:08

    Malou:

    Lieverd,
    zo fijn om te lezen dat je het daar zo goed naar je zin hebt en je er zo vermaakt. Heel leuk verhaal om te lezen! Het klinkt iig alsof je middenin de dierentuin woont :)
    Succes met je projecten en enjoy the time! Ik ben jaloers op je moeder!
    Liefs, kus

  • 15 Mei 2011 - 06:23

    Nien:

    Wat fijn om weer van je te lezen!
    Steek er zelfs ook nog wat van op. Lijkt me heel bijzonder om die uilen, vogeltjes en andere dieren dagelijks te zien. Maak er eens wat foto's van, vind ik altijd leuk om te zien.
    Nog even en dan is mams bij je, het spijt me maar Stan gaat toch echt niet mee in haar koffer, ik kan geen 2 weken zonder hem.... dus je zult nog even moeten wachten.
    Maar ik zal wat filmpjes mee geven, zodat je wat meer van hem kunt zien dan op een foto.
    Zusje, geniet van je zondag!
    Dikke knuffel!

  • 15 Mei 2011 - 07:26

    Pipo:

    Hoi Kanjer
    Het heeft even geduurt maar er is weer een fantasties verhaal uit je pen gekomen van je belevenissen in Z.A.
    Heb er echt van genoten, doe je best en voor straks heel veel plezier met Ing.
    XXX
    Pipo

  • 18 Mei 2011 - 14:41

    Dick En Anneke:

    wat heb jij toch mooie verhalen echt leuk om te lezen.geniet er maar van en morgen is je moeder er dat is ook gezellig.veel plezier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 30 Sept. 2008
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 108564

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 01 Februari 2017

YEP uitzending Gambella

29 September 2013 - 29 December 2013

Stage in Guinee-Bissau

15 Februari 2013 - 29 April 2013

MSc thesis in de Pantanal

23 Juni 2012 - 02 Augustus 2012

Tropische Ecologie in Uganda

12 Januari 2011 - 02 December 2011

Studie Nature Conservation op Saasveld

14 Februari 2010 - 13 April 2010

Iris naar Zuid-Oost Azie

16 Oktober 2009 - 13 Januari 2010

Vrijwilligerswerk Zuid-Afrika

Landen bezocht: