De laatste loodjes - Reisverslag uit Wilderness, Zuid-Afrika van Iris Meer - WaarBenJij.nu De laatste loodjes - Reisverslag uit Wilderness, Zuid-Afrika van Iris Meer - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

15 November 2011 | Zuid-Afrika, Wilderness

Daar zit ik dan, lekker in het lente zonnetje in mijn korte broek en hemdje mijn laatste waarbenjij.nu verhaaltje te schrijven hier in Zuid Afrika. Midden in de examens dus de tijd wordt voornamelijk doorgemaakt in de boeken en achter mijn laptop, maar dat neemt natuurlijk niet weg om ook af en toe van het mooie weer te genieten. Het weer is hier nog steeds ontzettend wisselvallig (van het weekend hadden we een extreme hagelbui met dikke hagelstenen), dus als het zonnetje schijnt moeten we er ook maar van genieten, zeker omdat het winterse Nederland over 2 weken op mij staat te wachten. Van de 6 examens zitten er gelukkig al 3 op, dus we zijn op de helft. De meeste gingen wel aardig en mijn predicaat was goed in het algemeen, dus het moet opzich wel goed komen maar moet er nog wel even voor aan de bak.

Voor de examens zijn we met een stel meiden nog een weekendje naar Stellenbosch en Kaapstad geweest wat weer goed geslaagd was. Helaas wederom geen Tafelberg voor mij (het blijkt niet bestemd voor mijn beklimming?) vanwege het koude weer en slechte zicht, maar wel veel gezien in de omgeving en natuurlijk lekker op stap geweest. Walvissen weer gezien en heel veel pinguins, wat toch hele leuke vogels blijven! Na Kaapstad nog een paar nachten in Stilbaai gebleven om te relaxen en te studeren voordat de echte studiestress begon.

In oktober stond de hele maand in het teken van de “Census 2011” met het doel om alle mensen in Zuid Afrika te tellen. En dit werd heel letterlijk genomen, want echt iedereen moest geteld worden en de Census medewerkers gingen elk huis langs om uit te vinden hoe veel mensen daar wonen, wat ze doen, inkomsten, educatie, etc. Grote operatie en het klinkt erg onpraktisch, maar levert tijdelijk veel banen op (en Zuid Afrika kent enorme werkloosheid) en de regering zal verder ook wel z’n redenen hebben.

Vorige maand ook weer een paar dagen vrijwilligerswerk gedaan bij Darwin Primate Group met de opgevangen vervet apen en bavianen. Het werk zelf stelt niet zo heel veel voor, voedsel voorbereiden, schoonmaken en het is vooral ook veel observeren, zeker als de wilde troep op het erf komt, maar je kan uren aapjes kijken zonder je te vervelen. En zeker de bavianen, heel gek en veel mensen zien ze als ongedierte maar als je ze echt goed bekijkt en hun ogen ziet, dan zie je zoveel meer in ze en het zijn echt individuen binnen en troep. Iedereen heeft zijn eigen rank in de hiërarchie en het is interessant om te zien hoe dat tot uiting komt in het dagelijks leven met wie wanneer mag eten en wie wie vlooit.

In oktober had ik ook weer een aantal couch sufers over wat altijd wel weer leuke ervaringen zijn. Voor wie niet weet wat couch surfing is het is een international netwerk van reizigers en mensen die hun ‘couch’ aanbieden. Op deze manier ontmoet je de lokale bevolking ipv alleen maar andere toeristen/backpackers en bespaar je een hoop geld op overnachtingen. Daarnaast is het natuurlijk altijd leuk om andere culturen te leren kennen. Het is een streng gecontroleerd systeem, dus allemaal erg veilig en ik heb alleen maar positieve ervaringen gehad met onder andere Amerikanen, Duitsers, Engelsen, Oostenrijkers, Belgen en Fransen.

De laatste opdracht voor het jaar was voor het vak Conservation Management waarvoor we de hele nacht op campus moesten blijven om aan een project voorstel te werken. Om 14.00 kregen we de introductie over het onderwerp en hadden 3 uur om vragen te stellen aan experts en vervolgens kregen we de opdracht welke de volgende ochtend voor 8.00 ingeleverd moest worden. We moesten een managamentplan opstellen voor het Tsitsikamma gebied met inheems bos en fynbos, maar waar ook plantages zijn en de economische, sociale en de nature conservation aspecten moesten in beschouwing genomen worden. Lange nacht dus met veel koffie en bezorgde pizza en grappig om te zien dat sommige studenten echt niet productief zijn zonder slaap, maar uiteindelijk was iedereen op tijd klaar.

Heel verhaal alweer, dus nu verstandig maar weer verder aan de studie, morgenochtend schrijven we het examen voor Freshwater Management en dan een paar dagen rust voordat we volgende week de laatste 2 doen. Volgende is ‘broer’ Wouter in Zuid Afrika en komt ook een paar dagen naar Wilderness wat wel erg leuk is! Verder druk in de weer om alles goed achter te laten en af te sluiten hier.
Vriendinnetje/klasgenootje Janine koopt mijn auto, Chané neemt al mijn keukengerei over, studieboeken die ik geleend heb gaan weer terug naar Celine, en ook mijn kleding ben ik langzaam maar zeker aan het weggeven :) want er is maar beperkte ruimte in mijn backpack op de weg terug.

Na de examens nog even een klein weekje genieten van de zon, de gemaakte vrienden en het mooie land. Woensdag 30 november ga ik dit prachtige land verlaten om via George-Johannesburg-Cairo-Amsterdam de volgende dag rond 14.00 weer voet te zetten op Nederlandse bodem!

Tot gauw weer allemaal!!

• 15 November 2011 - 11:14

Matthijs:

Geniet van de laatste weekjes daar en succes met je examens! We spreken snel af als je weer hier bent!

xx

• 15 November 2011 - 11:23

Malou:

Ier! Wat heb je het toch heerlijk daar! Succes met de laatste loodjes van de studie, geniet van het weer en de mensen, en alvast succes met afscheid nemen...
    X

• 15 November 2011 - 11:29

Ysabel:

heel veel succes met je examens, maar dat gaat vast goed komen! En geniet inderdaad nog goed van het weer, want hier is het freezing! Liefs Ys

• 15 November 2011 - 14:10

Jan En Trix:

Hoi Iris, heel veel succes met de laatste loodjes en een heel goede thuisreis gewenst.

• 15 November 2011 - 17:28

Pipo:

Hoi Iertje,succes met de laatste 3 examens, ik ga je 1 dec. weer zien.

X Pipo

• 15 November 2011 - 20:42

Ingrid En André:

Hoi schat,
    Leuk nog even een 'laatste' up-date. Succes nog met je examens maar jou kennende gaat dat vast lukken.
    Nog twee weekjes en dan kunnen we je weer lekker knuffelen! Kan niet wachten!

Dikke kus, mama en Dré

• 16 November 2011 - 11:02

Nien:

Ha lief zusje!
    Mooi verhaal heb je weer geschreven!
    Je zal het land nog behoorlijk gaan missen. Fijn dat je al je spullen en auto aan het verkopen bent, kom je in ieder geval nog met wat centjes thuis.
    Heel veel succes nog met je examens, maar dat komt vast en zeker goed!
    Tot heel heel snel!
    Dikke knuffel van je zus

• 16 November 2011 - 15:32

Nathalie:

He Iris,

Succes met de laatste loodjes en tot snel!!!

x van ons

• 16 November 2011 - 16:37

Heilke En Gerard:

Het zijn weer leuke fotos. Succes met de laatste loodjes van je studie en goede reis naar huis terug.
    Lieve groetjes van ons beiden.

• 17 November 2011 - 15:17

Dick En Anneke:

suuces met je examen en geniet er nog maar van,je heeft weer prachtige verhalen neer gezet en prachtige mooie foto,s we hebben er van genoten.

• 18 November 2011 - 15:37

Marianne:

succes met je examen, nog veel plezier je laatste momenten. Het zal moeilijk zijn om afscheid te nemen.
    Liefs,
    Marianne

• 20 November 2011 - 16:18

Marlous:

Nog effies genieten en slagen natuurlijk en dan weer naar ons koude landje. Waar je familie al aan het aftellen is!!

Grtjssssssss