Veelzijdig Vietnam - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Iris Meer - WaarBenJij.nu Veelzijdig Vietnam - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Iris Meer - WaarBenJij.nu

Veelzijdig Vietnam

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

17 Maart 2010 | Vietnam, Hué

Weer een weekje verder in Vietnam en verschillende delen van het land mogen ervaren. Eerst een aantal dagen in het veel te drukke Hanoi doorgebracht. Overal auto's, fietsen en vooral veel brommers waardoor oversteken je dood zou kunnen betekenen, althans, zo lijkt het. Als je er eenmaal aan gewend bent en de truc kent (gewoon rustig de straat op gaan, maakt niet uit waar, ze rijden toch wel om je heen) is het prima om je te verplaatsen door Hanoi.

Tussen onze verblijven in Hanoi door, hebben we tripjes gemaakt naar Sapa en Halong Bay. Sapa is in het noorden (bijna in China) en daar zijn we met de nachttrein naar toe geweest. We reizen nog steeds samen met Huub en Rosalie en we hadden een 4-persoons coupe dus dat was prima. Als je 3e klasse reist heb je een 6 persoonscoupe en geloof mij, dan heb je echt wel wat minder ruimte. Gelukkig blijken Aziaten in het algemeen geen ruimte nodig te hebben, het past gewoon altijd!!

Sapa was koud en regenachtig, maar wel echt prachtig. Het ligt tussen de bergen waar je hele mooie uitzichten hebt en er zijn verschillende bergstammen die je allemaal in klederdij ziet lopen. Allemaal blote voetjes en dat terwijl het buiten zo'n 14 graden was. In het begin zijn ze allemaal heel lief en leuk en ze wandelen met je mee en ze praten wat, maar ze willen je allemaal wat verkopen en na 3 bergstammen weet je dat inmiddels wel. Wel sneu dat de meisjes niet meer naar school gaan, omdat ze aan de toeristen willen verkopen zodat ze wat eigen geld hebben. Het meisje is immers na het huwelijk eigendom van haar schoonfamilie.

Na 3 dagen Sapa weer terug naar Hanoi voordat we voor 3 dagen naar Halong Bay zijn gegaan. Halong Bay is aan de kust en daar liggen duizenden kleine eilandjes waarvan de meeste een en al rots zijn. Heel vreemd om dat zo op zee te zien. We hebben daar een bootripje gemaakt met overnachting en we zijn nog een nacht op Cat ba island geweest. daar vlakbij is monkey island, en ivm mijn ervaringen in Monkeyland in Zuid Afrika wilde ik daar wel graag een kijkje nemen. Excursie geboekt en wij met de boot er naar toe samen met nog 30 anderen. Bleek het water te laag te zijn en de wind te hard te zijn waardoor de boot niet kon aanmeren. We zouden dan met een klein bootje van de grote boot naar het eiland gaan, maar dat bootje was ook vast gelopen en een andere boot die het wel kon wilde onze schipper niet helpen aangezien ze ontzettend onvriendelijk was. We hebben zo'n 1,5 uur voor het eiland stil gelegen (wel 3 aapjes op het strand gezien) en uiteindelijk gingen we maar weer terug naar Cat Ba. Toch balen! In Azie hebben we uberhaupt nog geen wildlife gezien (ze eten hier namelijk alles, maar dan ook echt alles op!) dus we hoopten op wat apen, maar ook dat ging niet door.

Opmerkelijk hier in Vietnam is dat de huizen slechts aan de voorkant afgewerkt. Voorkant van het huis is bijvoorbeeld prachtig blauw geschilderd, bloempotjes erbij, kozijnen in de ramen, echt helemaal leuk. Als je dan 1 stap naar links of rechts doet en je ziet de rest van het huis, dan kom je erachter dat dat gewoon simpel grijs beton is en er geen sfeer meer te bekennen is. Typisch Vietnamees waarschijnlijk, en erg grappig als je er op gaat letten. De bekende Vietnamese hoedjes (non genoemd) zie je hier echt constant, opzich zijn ze ook echt wel heel handig. Zowel bij zon als bij regen kan je ze gebruiken.

Inmiddels zijn we in Hue, het midden van Vietnam en gaan we morgen door naar Hoi An wat meer wat meer naar het zuiden ligt. We zijn hier met de slaapbus gekomen en gisteren eerst spontaan een tour gedaan in Dong Ha, wat vlakbij de vroegere grens tussen noord en Zuid-Vietnam ligt. Daar zijn we dan ook geweest, hebben monumenten en begraafplaatsen bezocht en we zijn naar een tunnelstelsel geweest. In alleen dat gebied al waren er tijdens de oorlog 114 tunnelstelsels actief waar mensen leefden op een diepte tussen de 12 en 26 meter. Erg indrukwekkend om te zien. Daarnaast kom je ook hier overal nog bommen en tanks tegen en zijn er veel gebieden waar je beter niet kan gaan wandelen ivm gevaar op landmijnen. Onze geschiedenislessen zijn zeker even opgefrist.

Helaas zijn we niet op het juiste moment in Vietnam, want het regent hier regelmatig, maar toch blijft het een prachtig land. Mensen zijn een stuk vriendelijker dan in Laos, en ook de natuur en de geschiedenis is ontzettend boeiend. Het is wel duidelijk zichtbaar dat Vietnam vroeger bij China hoorden, want de Vietnameesjes lijken allemaal op Chineesjes. Moet ook eerlijk zeggen dat ik nog geen mooie mensen heb gezien, maar ieder zo z'n smaak zal ik maar zeggen.

We zijn inmiddels over de helft van ons verblijf heen en de tijd gaat echt hard. We hebben nog veel plannen en maar weinig tijd, maar we gaan het allemaal wel beleven. In ieder geval nog een weekje in Vietnam en dan richting Cambodja (voornamelijk voor de killing fields en Angkor Wat) en dan naar het zuiden van Thailand om te genieten van zon, zee en strand.

Hopelijk wordt het in Nederland zo langzamerhand ook wat warmen, de lente moet in aankomst zijn :)

• 17 Maart 2010 - 13:56

Malou:

He lieverd,
    wat een avonturen! Ik ga morgen je mailtje beantwoorden, heb weer een boel Londenavonturen ;) haha, de trein ging wederom niet (op Utrecht, stroomstoring!) maar we zijn er gekomen...
    Heel veel plezier, ook voor Imke!
    Take care, dikke knuffel!
    xx

• 17 Maart 2010 - 15:26

Heilke:

Hi Iris
    Wat beleef je toch veel. Vond zelf het gangenstelsel heel interessant. Heb je nog al die bootjes waar de mensen op leven in de Halong Bay gezien. In Hoi An vonden wij het wat eenvoudiger, maar je kon er heerlijke garnalen in een korstje eten. Leuk deze reis met jou weer her te beleven.
    Lieve groetjes van
    Heilke en Gerard

• 17 Maart 2010 - 17:09

Lieke:

Nou, geniet ervan Iris.
    Jullie zullen je ondertussen wel echte Aziaten voelen..... Veel plezier nog in Vietnam en daarna in Cambodja.

Ik dacht eigenlijk dat jullie niet meer terug zouden gaan naar Thailand, maar eerder naar Borneo of die kant op.
    Wij vonden het op Koh Phi Phi Don ook erg leuk voor backpackers. Je kunt er ook heel mooi duiken of snorkelen. En er is een strand met aardig wat apen.
    Op Koh Phi Phi Lay kun je een nachtje kamperen.
    Zelf hebben we een heerlijke tijd gehad op Koh Lanta, maar dat is misschien voor jullie een beetje te rustig.

Groetjes aan Imke en pas goed op julliezelf!

• 18 Maart 2010 - 07:38

Ingrid:

Hoi schat,
    Fijn dat het je ook weer gelukt is om foto's te plaatsen. Wat zien jullie toch veel mooie dingen! Ik bel je 't weekend.

Dikke zoen, mama (en natuurlijk ook van André)

• 19 Maart 2010 - 09:37

Walter:

Hey ladies,

Wederom een toptrip wat ik zo allemaal lees en zie. Om opnieuw jaloers van te worden :) Geniet ervan want zulke tijden vliegen voorbij. Plezier samen en tot in NL

• 19 Maart 2010 - 17:54

Pipo:

Heerlijk al die verhalen en avonturen, ook zijn de foto's heel mooi.

Dikke XXX

Pipo & Til