Eindeloos Namibie - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Iris Meer - WaarBenJij.nu Eindeloos Namibie - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Iris Meer - WaarBenJij.nu

Eindeloos Namibie

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

14 Juli 2011 | Namibië, Swakopmund

We zijn weer een ruime week verder en een hoop ervaringen rijker! Momenteel leen ik de laptop van medereiziger Nick, maar weet niet wanneer ik dit online kan zetten.
Zoals al even gemeld aan het einde van het vorige verslag was de Okavango Delta helemaal super. Met een mokoro en een bestuurder zijn we 2 nachen de delta ingeweest. Het water van de delta start ergens hoger in Afrika en doet er zo’n 6 maanden over om de delta te bereiken en eindigt vervolgens in de Kalahari, de woestijn hier. Heel veel water en riet waar we in een soort kano door heen varen en van alle rust kunnen genieten. Kamperen was in de bush waar de wc een gat in de grond was met een schep om het weer te bedekken. Geen douche voor 3 dagen dus een beetje vies maar wel een super ervaring! In het gebied ook wezen wandelen en onder andere zebra’s, olifanten, jakhalzen en lechwe antilopen van dichtbij gespot. ‘s Nachts hoor je de nijlpaarden hun paringsgeluiden maken, de leeuwen ‘ grommen’ en de zebra’s oversteken door het water van het ene eilandje naar het andere. En verder vooral genieten van de rust en proberen om zelf een mokoro te besturen wat best hilarisch was! Nachten zijn koud, denk dat het zo’n 5 graden was en overdag wordt wel zo’n 25 graden wat heerlijk is. Terug in Maun zijn we met een klein groepje een rondvlucht wezen maken over de Okavango Delta. Best prijzig maar wel super gaaf dat je de olifanten her en der ziet lopen en ook nijlpaarden, giraffen, zebra’s, gnoe’s, buffels, lechwe en andere antilopen. Duurde een uur en moet eerlijk toegeven dat ik ere en beetje duizelig van werd dus wel prima om weer met beide benen op de grond te staan

Na Maun zijn we richting Namibie gegaan en de eerste nacht gekampeerd in de Caprivi wat ik het noorden van Namibie is op de grens met Angola en aan de rivier die vol zit met krokodillen en nijlpaarden. Opmerkelijk is overigens dat zowel Botswana als het noorden van Namibie ontzettend vlak is, bijna zoals thuis maar dan alleen droger en kunnen olifanten, wrattenzwijnen, giraffen, impala’s, steenbokken overall de weg oversteken omdat er zeker in Botswana geen hekken zijn. Daarnaast wordt de weg regelmatig gevuld met geiten, koeien, paarden en ezels die de weg versperren en total geen haast hebben om aan de kant te gaan. Afrika… Ook komt Zazu (Leeuwenkoning) regelmatig langsvliegen en staat ook wel bekend als vliegende banana (gele snavel) en vliegende chilli (rode snavel). Ik ga proberen foto’s op facebook te uploaden en zal dan de link in dit verslag zetten.

Na de Caprivi strip in Namibie richting Etosha National Park gegaan wat grotendeels gelegen is op een zoutvlakte en heel vlak is. Etosha is even groot als Kruger wat gelijk staat aan Nederland en Belgie samen. Behoorlijke afstanden dus om wat wild te spotten! Vanwege heftige regenval vorige maand staat de zoutvlakte onder water en is het dus meer een groot meer. Veel neushoorns (zwarte) gespot, zowel in de dag als ‘s nachts bij een waterplaats naast de camping (jawel we hadden een overnachting in het park!). Het wemelt in Etosha van de springbokken, impala’s, gemsbokken en giraffen en bij de laatste moest ik meteen aan Gea (Kim’s moeder) denken want die zou het geweldig hebben gevonden zoveel giraffen! Wij hadden ze eerder ookal gezien in Botswana naast de weg maar nu wel heel veel en zelfs hele kudde’s van 25 wat erg mooi was. Zeker omdat Etosha niet heel veel bomen en struiken heeft en het dus goed zicht oplevert. Ook weer olifanten, wrattenzwijnen, jakhalzen, zebra’s, rode hartebeest, gnoe’s e gezien. ‘s Nachts bij de waterplaats 4 hyena’s gespot wat heel gaaf was en de volgende morgen 6 leeuwen de weg over zien steken. Wat zijn wilde dieren toch gaaf om te zien!!!

Na Etosha meer zuidwaarts gegaan waar het ook duidelijk kouder is ‘s nachts. Namibie is grotendeels woestijn en dat is frisjes!! Overnachting gehad bij een cheetah opvangcentrum wat leuk was en waar ze die dag een python hadden gevonden van 4.5 meter, wauw!! Daarna was het tijd om richting Spitzkoppe te gaan, wat bergen a/heuvels zijn ghemaakt uit lava gesteente en uniek zijn in Namibie. Heel bizar dat grote gesteente en prachtig uitzicht van een van die bergen. Namibie is echt eindeloos en zo ontzettend uitgestrekt. Het is een gigantisch land en wonen maar zo’n 2 miljoen mensen. Om de 50 km op onze weg veranderde de vegetatie wat heel interessant was al bleef het ruim en leeg. Op de weg nog caracal a rooikat tegengekomen wat de eerste keer was voor mij in het wild dus wel heel leuk om mee te maken. Gisteren was het zo goed als volle maan dus hadden zelfs geen zaklampen nodig tijdens het kamperen en je kon alsnog van de mooie omgeving genieten.

Donderdagochtend Spitzkoppe verlaten voor paar dagen Swakopmund, wat echt een Duits toeristen plaatsje is in het westen van Namibie. Om hier te komen door de woestijn gereden wat erg verlaten en droog is en eindeloze rechte wegen zonder tegenliggers maar ook dat heeft wat! Helaas was chauffeur Eddie een beetje ovvermoedig waardoor we vast kwamen te zitten in mul zand en moesten we onszelf uitgraven. Afrika en hoort erbij dus was allemaal prima. Voor 3 nachten in Swakopmund waar we slapen in een backpackers ipv een tent wat wel een welcome luxe is. Straks lekker uiteten met de groep en de kroeg in :)

Hoorde dat het in NL beetje herfstachtig weer is op het moment? Hier hele hete dagen en koele nachten. Opzich wel prima om hier in de winter te zijn want in de zomer zal het helemaal constant 40 graden Celcius zijn…

• 14 Juli 2011 - 17:48

Kim:

Lieverd!
    Wat een geweldig verhaal weer. Ik ben ontzettend jaloers en mijn mams uiteraard ook:)! Heb je mooie foto's van de kudde giraffen? Zal mijn moeder leuk vinden om te zien, haha!

Geniet van je laatste week!

Dikke kus

• 14 Juli 2011 - 18:09

Patries:

Mooi verhaal weer en gave foto's! Dit schrijf ik nu vanuit een regenachtig Nederland waar het nu zomer is, maar vandaag zelfs een slechte herfstdag is!!
    Geniet nog mop!

X

• 14 Juli 2011 - 18:14

Ingrid En André:

Hé schat, leuk verhaal weer. Wat zul je prachtige dingen zien! En héle mooie foto's staan er op Facebook!

Dikke kus en veel plezier nog!
    mama en Dreetje

• 14 Juli 2011 - 23:39

Merel:

Klinkt allemaal weer heerlijk Iertje!! Je maakt iedereen jaloers met je verhalen :) Geniet ervan xxxx!

• 15 Juli 2011 - 08:41

Malou:

Wauw Iris... je kan ook zo beeldend vertellen, dat we er een beetje van mee kunnen genieten! Wat maak je toch veel gave dingen mee!
    Geniet ervan!
    Liefs en dikke kus

• 15 Juli 2011 - 09:08

Heilke En Gerard:

Hallo Iris
    Wat maak je toch mooie dingen in je jonge leven mee. Daar doen velen hun hele leven over.
    Nog een mooie tour toegewenst.
    Lieve groetjes van ons beiden.

• 15 Juli 2011 - 11:58

Cynthia (lrc):

Wow! Ondanks dat je eerst niet zeker wist of je naar NL wilde of rondreizen denk ik dat je hier iig geen spijt van hebt! Superleuk moet het zijn om dit zo allemaal in het wild te zien, wat de gewone mens hooguit op de tv of in de dierentuin ziet. Mooi! Veel plezier nog!

• 16 Juli 2011 - 17:21

Dick En Anneke:

wat is het daar mooi ik heb net de foto,s bekeken prachtig zijn ze ,en hele mooie verhalen heb je weer geschreven.veel plezier.

• 17 Juli 2011 - 12:09

Marianne:

Hoi Iris, heb nu je verslag gelezen, maar gisteren al naar je foto's gekeken. Prachtig!! Wat maak je toch iedere keer weer mooie ervaringen mee. Geniet nog lekker van de prachtige natuur.
    Liefs,
    Marianne

• 18 Juli 2011 - 13:20

Ysabel:

Hey Ier,

Echt super om je verhalen te lezen om jaloers van te worden! En je hebt idd de goede keuze gemaakt om lekker te gaan reizen, hier in NL wil je echt niet zijn met al die regen! Veel plezier nog en ik kijk uit naar je volgende verhaal!

Xx Ys