Studentenleven - Reisverslag uit Wilderness, Zuid-Afrika van Iris Meer - WaarBenJij.nu Studentenleven - Reisverslag uit Wilderness, Zuid-Afrika van Iris Meer - WaarBenJij.nu

Studentenleven

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

15 Maart 2011 | Zuid-Afrika, Wilderness

Weer een maand verder en volop aan de studie. Maandag t/m donderdag hebben we colleges van de 6 verschillende vakken en vrijdag zijn excursie dagen en algemene studie dagen. Naast de vakken waarvoor we veel artikelen moeten lezen en opdrachten maken, is er een algemeen onderzoeksproject gedurende het studiejaar. Dit kan individueel of in een groep en met onderwerp naar keuze. Ik zit in een groepje waarin we onderzoek doen naar de bavianen in de regio. Habitat gebruik en voorkeur en troep structuur. Dit omdat er veel mens-baviaan conflicten zijn in Zuid Afrika en we willen uitzoeken hoe het in de George regio is. Vervolgens kunnen we suggesties geven aan de instanties hier om preventie maatregelen te treffen. Plan is om één van de vrouwtjes bavianen te vangen en een GPS halsband om te laten doen door de dierenarts, zodat we via GPS uit kunnen vinden waar de troep zich bevindt. Daarnaast zullen we de troep observeren om meer te weten te komen over de structuur van de troep. Ben erg enthousiast, want primaten blijven leuk en boeiend!

Mijn medestudenten zijn erg relaxt en gaan regelmatig met een groepje op pad. Naar het strand, naar de kroeg, op hike of gewoon lekker braaien :). Op campus is een zwembad en op warme dagen zijn we daar regelmatig te vinden tijdens de lunchpauze. Ideaal, dat is toch weer wat anders dan de Uithof in Utrecht! Rondom campus ook genoeg te ontdekken en gaan af en toe naar de waterval vlakbij, ook wel Pepsi Pool genoemd omdat het water zo bruin/zwart is als cola. Van het weekend daar weer geweest en onderweg pootafdrukken van een luipaard gezien. Ze zijn dus echt nog in deze regio!

In de weekenden ga ik nog regelmatig richting Plet om wat leuks te doen met Lee en Tony&Lara. Ik dacht zelfs een zaterdag baantje gevonden te hebben op de markt in Sedgefield maar dat is helaas tijdelijk stop gezet. Ik deelde het baantje met Andrie (mede student) en we waren daar om zelfgemaakte T-shirts te verkopen voor een collega van Steve (ook mede-student), maar locatie op de markt was niet top en ze had niet genoeg budget om haar voorraad uit te breiden, dus is het tijdelijk stop gezet en ben ik op zoek naar iets anders.

Vandaag een heerlijk zon overgoten dag hier in Wilderness en net even naar het strand geweest voor een duik in de zee. Hadden alleen vanochtend college, dus daarna even koffie gedaan met Steve in Wilderness en even gezwommen. Rustig strand en als je mazzel hebt zie je de dolfijnen springen. Nu weer terug in m’n huisje en straks weer braaf verder aan de zelf studie. Ik merk wel dat ik niet echt dezelfde voorkennis heb als de rest van de klas aangezien ik een Biologie achtergrond heb, maar snap het meeste wel. Paar kleine toetsen en opdrachten al gehad en allemaal ruimschoots gehaald, dus dat zit wel goed.

Je merkt overigens wel dat het herfst aan het worden is hier. Overdag nog regelmatig stralend weer, maar ’s ochtends en ’s avonds wordt het toch wat frisser. Maar in vergelijking met NL, ookal wordt het lente daar, is het hier nog steeds warmer :).

Verder eigenlijk niet zo veel te melden, alles gaat hier z’n gangetje en heb het nog steeds helemaal naar m’n zin! Aankomend weekend is een lang weekend ivm nationale vrije dag op maandag, dus we zijn van plan om er even lekker de natuur in te gaan! Post ontvangen blijft heel erg leuk, dus bedankt voor degene die de brievenbus wisten te vinden! ;)

Tot spreeks, x

• 15 Maart 2011 - 13:09

Malou:

Iris, lieverd! Wat een heerlijk verhaal weer... Ik ga je echt heel snel mailen om je op de hoogte te houden van alle (carnavals)gebeurtenissen hier... Fijn dat je het zo naar je zin hebt en je plekje al hebt gevonden (althans, zo klinkt het). Geniet ervan,
    liefs, Malou

• 15 Maart 2011 - 22:02

Lieke:

Ha die Iris,
    Wat heerlijk dat je je draai gevonden hebt daar; het is toch weer een groot avontuur. En wat een bof dat de studie zo leuk blijkt te zijn. Nu nog een baantje vinden, maar dat gaat vast gauw lukken.
    Hier is alles goed, je moet de groeten hebben van al mijn mannen. Het begint inderdaad heel voorzichtig lente te worden; naast de sneeuwklokjes - die je hier op Texel in groten getale tegenkomt - beginnen ook de krokussen en narcissen voorzichtig hun kopjes op te steken. Wordt tijd ook!
    Als ik jou zo op de foto in short en shirt zie, krijg ik daar ook zin in.....
    Veel plezier maar weer, meissie!

• 16 Maart 2011 - 09:07

Nathalie:

He Iris,

Leuk om weer een heel verhaal van je te lezen.
    Je hebt het goed naar je zin gelukkig.
    Het project wat je gaat doen klinkt erg leuk.
    Heel veel succes en geniet van wat je meemaakt!

x van de familie Klinkien :-)

• 18 Maart 2011 - 21:27

Gera:

Hoi Iris,
    Wat fijn dat je het goed naar je zin hebt en je project klink erg interessant. Onze vakantie samen met je moeder en André was fantastisch,heel veel gezien en gedaan en ook mooi weer.
    Heel veel succes met alles.
    Gr. Gera en Kees

• 18 Maart 2011 - 22:08

Nien:

Ha lief zusje,
    Leuk om je verhaal te lezen en ben blij dar je het zo naar je zin hebt, ook wat studie betreft! Fijn om zo af en toe ook telefonisch contact te hebben!
    Hier gaat alles goed, zijn gister over gegaan naar ons tijdelijke huisje in Loosdrecht. Spulletjes zijn geinstalleerd en Stan heeft weer een heel ingericht slaapkamertje. Het is wel even wennen,maar dat gaat wel lukken op deze plek. Er staat ons nog wel veel te doen in het oude huis, maar ook dat komt vast goed...
    Lieve schat, fijn weekend en ik spreek je snel!
    Hele dikke kus van ons alle drie

• 22 Maart 2011 - 14:46

Serge:

Weer leuk om te lezen. Succes met mevrouw de Baviaan!
    Na je volgende verslag reageer ik per post!!!

• 26 Maart 2011 - 09:05

Marianne:

Ik reageer een beetje laat, maar we zijn vorige week terug gekomen van vakantie, en daarna is het hier ook nogal druk geweest. Ik open nu voor het eerst mijn mail. Zo te lezen vermaak jij je prima. Ik vind het zo goed van je om dit te doen. Blijf volop genieten en succes met je studie. dikke kus, Marianne