Settelen in Wilderness - Reisverslag uit Wilderness, Zuid-Afrika van Iris Meer - WaarBenJij.nu Settelen in Wilderness - Reisverslag uit Wilderness, Zuid-Afrika van Iris Meer - WaarBenJij.nu

Settelen in Wilderness

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

12 Februari 2011 | Zuid-Afrika, Wilderness

Inmiddels alweer een maand in Zuid Afrika en ik begin eindelijk een beetje ritme te krijgen in het dagelijks leven nu de studie begonnen is. 1 februari moest ik me voor het eerst melden op school, maar dat stelde eigenlijk niks voor. Het was slechts een check dat de internationale studenten aanwezig waren en aan alle eisen voldaan hadden (studiegeld, visum, ziektekostenverzekering). De oriëntatie begon daarna voor de 1e jaars, maar daar heb ik niet aan mee gedaan. Het internationale office raadde het me af, aangezien ik toch al redelijk bekend ben in het gebied en ik mijn eigen klasgenoten pas een week later zou ontmoeten. Dat betekende dus nog een extra week vakantie voor mij! Momenteel verblijft een Mexicaans journalist in Monkeyland en Lara regelt regelmatig tripjes voor haar om de Garden Route te verkennen. Perfecte gelegenheid dus voor mij om mee te gaan op sommige uitjes. Zo zijn we naar Jukani geweest, de opvang voor katachtigen waar ik vorig jaar ook met Bo geweest was. Dit jaar hadden ze een jaguar die wegens omstandigheden met de fles groot gebracht moest worden. Erg schattig, maar geen klein katje meer aangezien ze al 13 maanden oud is! We zijn samen ook op zaterdagochtend naar de Farmers Market in Sedgefield geweest waar ik de vorige Nederlandse NC studenten ook al over gehoord had. Het is een markt waar de plaatselijke bevolking komt en producten van het land verkopen en allemaal zelf gemaakte gerechten. Heel erg informeel en relaxte sfeer.

Daarnaast samen naar het strand van Nature’s Valley geweest, Tsitsikamma National Park en Tsitsikamma adventures ziplining waar je tokkelt door de kloof heen. Vorig jaar ook al met Bo geweest, maar blijft leuk! En dan het spannendste van het hele geheel: de bungee jump! Vorig jaar ook al overwogen maar durfde het niet en dus moest ik er dit jaar toch wel echt aan gaan geloven. Lara had weten te regelen dat Fer en ik gratis op de lijst stonden en we hadden daarom geen keuze (normaal kost het R690 = 70,- euro). De bungee jump staat bekend als de hoogste ter wereld: 216 meter! Je springt vanaf een brug het ravijn in. Erg spannend en ontzettend onnatuurlijk, maar ook wel super gaaf! Vanwege de hoogte duurt de vrije val nog behoorlijk lang en dan weet je echt even niet wat je met je lichaam moet doen. Hierdoor wordt het een soort ‘zwemmen’ in de lucht en wachten tot je het touw voelt. Vervolgens ‘bounce’ je nog 4x op een neer en dan kan je om je heen gaan kijken en genieten van de omgeving. Vervolgens komt er een mannetje naar beneden die je omhoog begeleid en dan kan je eindelijk een beetje recht op zitten, want met je hoofd naar beneden hangen is toch minder prettig..

Vorige week maandag een dagje op stap geweest met Lee, hiken op Robberg, een natuur reservaat bij Plet. Heerlijk gewandeld en heel veel zeehonden gezien en geroken! Prachtig dag en heerlijk om even outdoors actief bezig te zijn. Het weer is verder behoorlijk afwisselend hier. Vandaag toevallig een stralende dag, maar de afgelopen dagen was het bewolkt met af en toe een bui en zelfs onweer. Gelukkig niet koud, want zelf op de bewolkte dagen is het gewoon 25 graden.

Woensdag was dan de echte registratie voor de Btech Nature Conservation waarbij je je inschrijft voor de verplichte vakken, je auto registreert en je studentenpas krijgt. Geen uitleg voor mij wat de bedoeling was, dus ben er toen zelf maar achteraan gegaan. Aneri, één van mijn medestudenten, wilde wel helpen en heeft me wegwijs gemaakt op de faculteit en meteen voorgesteld aan een groot deel van de Btech studenten. De klas voor dit jaar bestaat uit 25 studenten, waarvan vooralsnog 3 internationale. Een jongen uit Zimbabwe en een Amerikaanse meisje, maar zij zitten al 3 jaar op Saasveld dus alles is reeds bekend. De Nature Conservation studenten hebben afgelopen jaar een jaar stage gelopen en moesten dat donderdag, vrijdag en a.s. maandag presenteren. Niet verplicht voor mij om bij te wonen, maar wel interessant om te horen wat ze zoal gedaan hebben en om ze natuurlijk beter te leren kennen. De meeste hebben gewerkt op een Game Reserve of een National Park. Door de presentaties weet ik ook een beetje wat de algemene kennis is binnen de klas en wat ik zelf nog moet bijspijkeren. Groot deel van de kennis is algemene kennis, maar zaken als brand preventie en de lokale planten soorten zijn nog behoorlijk onbekend voor mij. Gelukkig is iedereen hartstikke vriendelijk en bereid te helpen, dus dat komt allemaal wel goed! Gisteren ook meteen de eerste braai gehad op school en er zullen nog vele volgen. Docenten zorgen voor het vlees en salades en iedereen nog hun eigen drinken mee. Leuke avond gehad en gezellige mede studenten, dus dat gaat wel goed komen.

Vandaag een rustig dagje in Wilderness om het huishouden te doen. Jaja, braaf de was gedaan en schoon gemaakt. Qua wildlife merk ik zeker wel dat ik weer in Zuid Afrika ben. Alles dicht doen wanneer je weg gaat want er woont een troep bavianen hier om te hoek en ook de vervets schromen niet om af en toe op bezoek te komen. Daarnaast vorige week een schorpioen in de slaapkamer gevonden en een puff adder (giftige slang) naast mijn buiten stekkie. Allemaal prima zolang je maar een beetje blijft opletten. Rondom mijn huisje wemelt het van de vogeltjes en dat is wel heel leuk. Ken nog niet alle soorten, maar de prachtige Knysna Loerie is hier in ieder geval ook te vinden! Tevens begreep ik uit de presentaties van één van de jongens dat er ik deze omgeving nog steeds luipaarden in het wild te vinden zijn. Die zie je natuurlijk nooit, maar uit camera traps bleek dat ze wel degelijk in dit gebied zitten.

Hopelijk gaat daar ook alles goed?!

Fijn weekend en tot spreeks weer!!

  • 12 Februari 2011 - 11:52

    Jordi:

    Good afernoon,
    snel maar even weer een berichtje, leuk verhaal: lekker braaien zo nu en dan! Veel succes met de uni daarzo, maar dat zal allemaal wel loslopen.

    Ik heb trouwens afgelopen week die kant op gebeld en Judith vertelde me dat een boer tussen Daan en Ria (die met de paarden) de Luipaard een paar weken geleden heeft rond zien lopen in zijn weiland vlak naast de weg.. Super dicht bij dus>> ga dus zelf maar eens wat camera traps zetten;)

    Gegroet

  • 12 Februari 2011 - 13:49

    Pipo:

    Hoi Iris

    Lekker lang verhaal weer, zijn we gelijk weer van van alles op de hoogte, diep respect hoor dat je ff 216 meter naar beneden springt, brrr moet er niet aan denken, heb al moeite met de stoep. Doe iedereen maar de groeten van me en veel succes op de Uni.

    Dikke XXX

    Pipo & Til

  • 13 Februari 2011 - 08:37

    Heilke En Gerard:

    Wat top dat je de sprong gewaagd hebt. Leuk dat opgroeiende tijgertje. Zie wel dat je weer heel wat meemaakt. Wij wensen je een goed studiejaar toe.
    Lieve groetjes van ons.

  • 13 Februari 2011 - 13:19

    Nathalie:

    He Iris,

    Leuk verslag weer. Echt onwijs stoer dat je hebt gesprongen.
    Geniet van de dingen die je allemaal mee maakt. Wij lezen het hier vanzelf weer.

    x

  • 13 Februari 2011 - 20:48

    André En Ingrid:

    Hoi schat,
    Beetje een late reactie maar we waren natuurlijk op Texel.
    Leuk, zo'n luipaard om de hoek! Wij hebben er in het Krugerpark heel wat meer moeite voor moeten doen om hem te spotten. Ook wel een beetje eng natuurlijk zo dichtbij. Pas je wel op met schorpioenen, slangen en natuurlijk ook de spinnen, denk nog aan André z'n spinnenbeet, hoeveel last ie er van had. Veel succes op de uni, hoop snel weer ff te skypen.
    Dikke kus, mam en Dré

  • 15 Februari 2011 - 19:51

    Marianne:

    Hoi Iris,
    Heerlijk verhaal, heb Zuid-Afrika nog helemaal op mijn netvlies staan. Fijn dat alles goed bevalt. Super dat je dit allemaal doet.
    Hier alles goed, wij gaan ook weer snel op vakantie.
    tot het volgende bericht,
    xxx Marianne

  • 21 Februari 2011 - 08:03

    Nien:

    Sorry lieffie voor m'n late reactie!
    Mooi verhaal weer, fijn te lezen. Pas je wel op met schorpioenen in je kamer?
    Bedankt voor je kaart!
    Dikke knuffel

  • 22 Februari 2011 - 12:37

    Serge:

    Gaaf om te lezen, Iris!
    Dank, succes en veel plezier daar!
    grtz, Serge

  • 26 Februari 2011 - 14:10

    Lieke:

    Ha die Iris,
    Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt. En heel prettig dat je de sprong in het diepe zonder nadelige gevolgen hebt kunnen doen. Mooie foto's!
    Inmiddels zullen de lessen wel begonnen zijn, succes ermee. Fijn dat je nog een extra weekje vakantie had.
    Geniet van de geweldige tijd die je meemaakt.
    Hier is het petweer, ons kikkerlandje doet zijn naam weer eens alle eer aan.
    Wij waren afgelopen zondag 35 jaar getrouwd, zijn de hele week min of meer aan het vieren geweest. Visite zus en zo, en twee nachtjes weg, waarvan een met het hele gezin. Was heel erg leuk!

    Liefs, Lieke

  • 27 Februari 2011 - 13:58

    Dick En Anneke:

    wat prachtige verhalen heb je weer geschreven,en dat jij dat durft bungeejumpen dat lijkt mij zo eng knap hoor.geniet er maar van daar in het mooie land groeten anneke en dick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 30 Sept. 2008
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 108552

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 01 Februari 2017

YEP uitzending Gambella

29 September 2013 - 29 December 2013

Stage in Guinee-Bissau

15 Februari 2013 - 29 April 2013

MSc thesis in de Pantanal

23 Juni 2012 - 02 Augustus 2012

Tropische Ecologie in Uganda

12 Januari 2011 - 02 December 2011

Studie Nature Conservation op Saasveld

14 Februari 2010 - 13 April 2010

Iris naar Zuid-Oost Azie

16 Oktober 2009 - 13 Januari 2010

Vrijwilligerswerk Zuid-Afrika

Landen bezocht: