Projecten, afscheid Kibale, ebola & Entebbe - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Iris Meer - WaarBenJij.nu Projecten, afscheid Kibale, ebola & Entebbe - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Iris Meer - WaarBenJij.nu

Projecten, afscheid Kibale, ebola & Entebbe

Blijf op de hoogte en volg Iris

01 Augustus 2012 | Oeganda, Entebbe

Na alle avonturen van de eerste projectdagen, waren de laatste dagen van het verzamelen van data over het habitat gebruik van olifanten in Kibale National Park zonder al te veel heftigheid verlopen. Vervolgens kwamen de 3 lange dagen binnen zitten met het verwerken en analyseren van de data, het schrijven van het verslag en het maken van de presentatie. Gelukkig ging het met Sonja en mij vrij soepel en hadden we ook tijd voor een wandeling door het bos af en toe en ’s avonds gewoon een borrel in de bar van field station! De cursus werd officieel afgesloten met het presenteren van de verschillende projecten , variërend van carbon stock in verschillende delen van t bos, seed dispersal door primaten, poep voorkeur van mestkevers, insecten diversiteit in epiphyten, tot de reactie van mieren op bloemengeuren.

Op de zaterdag stond er nog een wandeling gepland naar Ngogo, waar veel chimpansee onderzoek plaats vindt. Het is zo’n 16 km en gaat door verschillende vegetatie gebieden heen wat erg mooi is, maar vooral ook heuveltje op, heuveltje af, dus een behoorlijke klim! Onderweg weer een chimp gezien en ook bij Ngogo was het feest.. De grootste vijgenboom van Kibale staat daar en de vijgen zijn momenteel rijp dus komen de chimps er goed op af. Toen wij aankwamen waren er zo’n 6 chimpansees in die grootste vijgenboom, echter is die vijgenboom zo groot dat de apen ook enorm hoog zijn en het nog vrij lastig is om ze te spotten. Op locatie geluncht en vervolgens met de landrovers terug naar field station in Kanyawara sectie. Opmerkelijk dat hiken naar Ngogo 16 km was en met flink doorlopen 3,5 uur duurden in vergelijking met auto vervoer tussen deze 2 onderzoeklocaties wat 42 km en alsnog zo’n 2 uur duurt!

In het weekend verder nog afsluitende etentjes, feestjes, kampvuur en optreden van lokale basisschool gehad voordat we maandagochtend weer op weg gingen voor een ruim 8 uur durende trip terug naar Entebbe. Jammer om het bos te verlaten, maar ook wel prima want tegen die tijd was het bekend geworden dat in de provincie waar wij waren een uitbraak is van het ebola virus. Heftige ziekte en de laatste paar dagen horen/lezen we steeds meer besmettingen in het land en is iedereen wel blij om in ieder geval weg te zijn uit dat gebied en voor de meesten van ons om ook het land te verlaten.

In Entebbe afscheid nemen van de andere studenten en de laatste paar dagen relaxen bij Lake Victoria, nog even het centrum in geweest en lekker luxe eten en drinken om toch nog een beetje vakantiegevoel te hebben na de intensieve TBA periode. Vannacht weer weg en morgen eind van de middag thuis en dan zaterdag lekker samen met Dreetje varen met Waternet in de Gay Pride :)!!

En voor de geïnteresseerden zonder facebook, er zijn wat foto’s te vinden via onderstaande link: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151230442569852.555367.702384851&type=3&l=87456ea4f5

• 01 Augustus 2012 - 15:44

Jan En Trix:

Deze ervaring zit er weer op voor je. We hebben het weer met veel plezier gevolgd. Een hele goeie reis gewenst naar huis.

• 01 Augustus 2012 - 18:01

Ton:

Hoi Iris, zo te lezen ben je nog goed gezond. In ieder geval fijn dat je weer snel thuis bent.
    Groetjes. Ton

• 01 Augustus 2012 - 21:50

Malou:

Wauw ier, wat een verhalen! Echt gaaf! Gelukkug kom je morgen weer terug, blij als je weer gezond hier bent! Volgende week wil ik al je verhalen horen!

• 01 Augustus 2012 - 23:55

HEILKE:

FIJN DAT JE MORGEN WEER IN NEDERLAND BENT. WAT EEN ERVARINGK RIJKER.

• 02 Augustus 2012 - 15:29

Anneke:

we hebben weer genoten van je reisverslagen.goede reis terug