Kruger trip en studiestress - Reisverslag uit Saasveld, Zuid-Afrika van Iris Meer - WaarBenJij.nu Kruger trip en studiestress - Reisverslag uit Saasveld, Zuid-Afrika van Iris Meer - WaarBenJij.nu

Kruger trip en studiestress

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

14 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, Saasveld

De projecten voor deze week zijn ingeleverd en straks weer lekker braaien, maar tussendoor mooi even de tijd voor een update!

Alles gaat goed hier, de lente is duidelijk begonnen met alle geuren en kleuren. De planten staan in bloei, de vogeltjes fluiten en de muggen, vliegen, spinnen en slangen zijn ook weer uit hun holletjes gekropen. Het weer is echter nog altijd ontzettend veranderlijk. Maandagochtend was het 36 graden en maandag einde van de middag weer 16, het slaat zo snel om!

De studie gaat allemaal nog voorspoedig, maar het is wel duidelijk dat het einde in zicht gaat komen want de druk gaat omhoog en de stress neemt ook toe. Veel deadlines voor het afronden en inleveren van projecten en verslagen, de nodige toetsen en het starten met de voorbereidingen voor de examens volgende maand..

Vorige week een welkome vakantie die nuttig besteed zou kunnen worden aan de studie, maar veel beter benut is door een hele gave trip naar Mpumalanga en het Kruger National Park! Klasgenoot en vriend Steve heeft een paar jaar gewerkt in KNP en dus besloten we om wat vrienden van hem te bezoeken en een leuke roadtrip te maken. Gevlogen naar Johannesburg en een mooie kleine gele Atos van Steve's moeder meegekregen om de toerist te spelen op de Panorama Route en de wildparken mee door te crossen. Prachtige vergezichten en hoe meer ik van het land zie, des te mooier het allemaal wordt! 6 nachten in de bush doorgebracht in verschillende kampen in de Timbavati, Kruger en Sabie Sands maar wat allemaal aangrenzend aan elkaar is aangezien ene aantal jaar terug alle heken zijn verdwenen. De winter is afgelopen en de eerste regen kwam pas toen wij er waren, dus alles was onzettend dor en droog. Niet zo mooi voor vegetatieplaatjes maar des te beter voor het spotten van wild!

Tijdens een nightdrive de eerste avond in de Timbavati meteen een groep van 12 leeuwen gezien, waarvan opmerkelijk 1 witte leeuw bij zat. De hele nacht (zelfs toen ik lekker in mijn bedje hoorden we de leeuwen luidkeels brullen en dat is toch wel een magisch geluid! Ook in Kruger zelf ontzettend veel leeuwen gezien en hele gave sightings van hyena's en hun cubs. Iedereen is altijd zo negatief over hyena's, maar het zijn eigenlijk geweldige dieren! Naast de vele impala's, kudu's, zebra's, olifanten, neushoornen, buffels, bavianen, giraffen, waterbucks, nyala's, nijlpaarden, krokodillen, aasgieren, prachtige vogels, grote pythons was het doel natuurlijk om (eindelijk) eens een luipaard in het echt te bewonderen.. Dat was een behoorlijk uitdaging, want na 29 uur rondrijden in Kruger hadden we geen succes, maar gelukkig konden we in de Sabie Sands Singita mee op game drive en hebben we een mooi luipaard mannetje van dichtbij kunnen spotten. Niet ver weg in een boom, maar op ooghoogte en hij deed zelfs nog wat kunstjes boven op een termietenheuvel :) BIG 5 compleet dus! Het was heerlijk om wat dagen in de bush te verblijven, maar helaas altijd te kort en in Wilderness wachtte er een hoop werk op ons.

Voor de vakantie ook weer een weekendje in de Crags verbleven waar ik vrijwilligerswerk heb gedaan bij Darwin Primate Group. Een rehabilitatie centrum voor vervetapen en bavianen. Omdat ik graag verder zou willen gaan in Primate Conservation is het leuk en handig om wat meer ervaring op te doen. Voornamelijk gericht op het observeren van de wilde troep bavianen in het gebied en de bavianen en vervet apen van DPG en daarnaast natuurlijk de schoonmaak en onderhoud van de hokken en het voorbereiden van voedsel. Toevallig kwam op mijn eerste dag daar een bavianenweesje binnen waarvan de moeder was gevangen in een snaar en vervolgens doorgeschoten door een van de boeren. Te jong om alleen te en klein zijn en heeft daarom een surrogaat moeder nodig en ' tantes' die hem beschermen en in de gaten houden.. Zo geweldig om dat allemaal van dichtbij mee te maken en de emoties en vorderingen mee te maken van de kleintjes en ook hoe de rest van de groep daar op anticipeert.
Aangezien de Crags zo'n 100 km vanaf Wilderness is en het vrij lastig te combineren is met mijn studie op het moment ben ik er na de eerste aantal dagen niet meer geweest, maar hoop er volgend weekend weer naar toe te kunnen en dan wellicht nog een aantal dagen in november.

Verder weinig nieuws vanaf mijn kant, nog 7 weken en dan ben ik weer thuis wet gemengde gevoelens oplevert. Hele fijn en leuk om iedereen weer te zien, maar ook wel moeilijk om weer afscheid te moeten nemen van Afrika.. Gelukkig weet ik dat er nog genoeg gave avonturen in mijn toekomst liggen en ik zeker nog niet klaar ben met Afrika :)

• 14 Oktober 2011 - 14:21

Jose :

Oh ja en nog even veel succes met de laatste loodjes!

• 14 Oktober 2011 - 14:25

Jose:

Hmm, er ging iets niet helemaal goed...ik had het volgende eerst geschreven:
    Wauw Iris, wat gaaf dat je alweer in de bush bent geweest. Toch handig dat je zo je contacten hebvt daar!Als ik je verhaal zo zit te lezen dan krijg ik ook meteen weer heimwee naar Afrika...zo bijzonder en wild!Dus ik kan me ook goed voorstellen dat je het moeilijk vindt om (tijdelijk)afscheid te nemen.
    Mooie foto's!

• 14 Oktober 2011 - 14:48

Dick En Anneke:

wat prachtige verhalen schrijf je heerlijk om te lezen geniet er nog maar van

• 14 Oktober 2011 - 15:06

Pipo:

Weer een pracht verhaal met een mooie reis en veel dieren. Sterkte met de laatste 7 weken en ik ga je zien in Holland
    XXX
    Pipo

• 14 Oktober 2011 - 15:51

Heilke En Gerard:

Fantastisch in dat Krugerpark. Toen wij er waren hebben wij geen luipaard gezien, maar nu heb ik jou foto gezien en dat is ook leuk. Nog even doorbijten en dan ben je weer thuis. Nog hele fijne weken toegewenst.
    l.gr.

• 20 Oktober 2011 - 07:31

Lia:

Hoi Irma,

Wat leuk om over je tijd in Z-A te lezen!

South African Tourism, het verkeersbureau voor Zuid-Afrika in Nederland, lanceert een community platform, waar Zuid-Afrikaanse locals en Nederlanders met elkaar in contact kunnen komen, inspiratie opdoen, maar ook nuttige tips & tricks over het land kunnen horen én zien! Misschien kun je iets vertellen over het Kruger Park of je foto's uploaden. Het wordt een real time interactieve reisgids, gemaakt door locals en door reizigers die al in Zuid-Afrika zijn geweest.

Op 25 oktober 2011 lanceert South African Tourism een grote campagne om de community bekend te maken. Wij geven jou exclusieve toegang om vanaf vandaag 19 oktober 2011 lid te worden van de bètaversie van de community op www.mijnzuidafrika.nl. Je kunt je Zuid-Afrika content (je blog, maar ook filmpjes, en foto’s) toevoegen aan de community, maar we zijn ook benieuwd naar jouw mening over de community dus stuur vooral je feedback naar information@southafrica.net.

Laat zien hoe geweldig Zuid-Afrika is! Alvast bedankt voor je enthousiasme en moeite!

Groeten,

1072 SB Amsterdam
    information@southafrica.net

• 20 Oktober 2011 - 07:32

Lia:

Sorry, ik bedoel natuurlijk Iris!