Weer terug 'thuis' - Reisverslag uit Saasveld, Zuid-Afrika van Iris Meer - WaarBenJij.nu Weer terug 'thuis' - Reisverslag uit Saasveld, Zuid-Afrika van Iris Meer - WaarBenJij.nu

Weer terug 'thuis'

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

25 Juli 2011 | Zuid-Afrika, Saasveld

Gisteren weer thuis gekomen in het natte en koude Wilderness en vandaag meteen weer op de uni. Veel deadlines van opdrachten deze week en vrijdag ook nog een grote statistiek toets. Flink met de neus in de boeken dus! Gelukkig wel wat goede cijfers terug gehad, 76% voor de laatste statistiek toets en 70% voor de carrying capacity opdrachten voor leeuwen in een wild reservaat!

De afgelopen weken niet met studie bezig geweest en goed genoten van de trip. Jammer genoeg gaan zulke weken altijd veel te snel! Ik was gebleven bij Swakopmund wat een plaatsje is aan de kust in Namibie, omgeven door woestijn en een soort Duits Costa del sol is. Heel erg westers en we sliepen in een hostel ipv tenten, dus dat was wel een fijne afwisseling! In de omgeving van Swakopmund wezen sandboarden wat super gaaf was, maar ook ontzettend vermoeiend omdat je na elke afdaling een heel eind omhoog moet lopen in de zandduinen.

Na 3 nachten Swakopmund zijn we verder gereden door voornamelijk woestijn. Het is interessant hoe leeg een landschap kan zijn, en dan af en toe zie je een aantal springbokjes heen en weer huppelen. We hebben een overnachting gehad aan de rand van de Sossusvlei wat onderdeel is van Naukluft National Park en vooral bekend is om de rode duinen en de zogeten dead vlei. Deze woestijn schijnt de oudste ter wereld te zijn en stond weet ik veel hoeveel miljoen jaar geleden nog onder water (vandaar de 'vlei') maar is nu ontzettend droog. Zo droog dat de bomen in dead vlei niet vergaan en daar al zo'n 900 jaar staan zonder te verotten. Zie foto's facebook! Prachtig gezicht met de rode duinen eromheen. We gingen al vroeg het park in om van zonsopgang te genieten en één van de rode duinen te beklimmen en ondertussen bakte chauffeur Eddie pannenkoeken voor ons. Wat een feest!!

Gekampeerd in de woestijn wat toch wel heel erg koud was en vervolgens door gereden richting Fish River Canyon wat de grootste canyon is na de Grand Canyon in Amerika. In de canyon zagen we Hartman zebra's wat erg uitzonderlijk is omdat er nog maar zo weinig van zijn!

Na de highlights van Namibie de laatste nacht verbleven bij de Oranje Rivier en de volgende ochtend de grens overgegaan naar Zuid Afrika. Noorwesten van Zuid Afrika is ook een dorre boel, maar naarmate je meer naar het zuiden rijdt wordt het prachtig met de bergen en de opkomende bloemen. Weliswaar nog een beetje te vroeg voor de lente, maar de bloemen waren al op komst wat prachtige vergezichten oplevert. Weer een stukje zuidelijker beginnen de wijnroutes van Zuid Afrika, dus overal wijnranken en vele plekken waar je een proeverij kan doen. WIj verbleven een nachtje in Trawal en bij een plaatste wijnboer een proeverij gedaan wat uiteraard niet verkeerd is. Hoe kan het toch dat op de een of andere manier de wijn steeds beter gaat smaken wanneer je er meer hebt gehad?! Haha!

De volgende dag naar Stellenbosch gereden, maar via Citrusdal waar zoals de naam al aangeeft, alle citrusvruchten groeien. Een zak met zo'n 35 sinaasappels gekocht voor 10 rand wat z'n 1,10 euro is. Geen geld en heerlijk sappig! Aangekomen in Stellenbosch lekker op het terras gezeten en genoten van lekker eten en borrels. 's Avonds op stap geweest en de zaterdag een wijntour gemaakt langs 4 wine estates. Voor de verandering waren eens Nederlanders op de tour, dus wel leuk om even bij te kletsen want over het algemeen kom ik hier weinig NL'ers tegen. Ze zijn wel overal, maar ik zie/spreek je niet haha!

Klasgenootje Andrie was zaterdagavond naar Stellenbosch gekomen dus nog even naar de kroeg geweest en zondagochtend samen terug naar Wilderness/George gereden waar de regen ons opwachtte. 3 weken stralend weer gehad door Botswana en Namibie maar terug in de westkaap was het zeikweer net zoals in Nederland. Hele gave trip gehad maar ook wel prima om weer terug te zijn want heb genoeg te doen voor studie hier en masteropties Nederland aangezien de master in gedragsecologie wellicht opgeheven wordt ivm bezuinigingen.. Mooi balen dus!

Hopelijk gaat daar alles goed ondanks de natte zomer?

• 25 Juli 2011 - 15:06

Riet Dekker:

Iris, Ik heb een heel verhaal getypt
    maar plotseling verdween alles.
    Ik weet niet of het voor jou is overgekomen. Ik schreef je net dat
    Dimitri en An een paar maanden
    terug vijf weken naar Namibie en Botswana zijn geweest en vonden
    het geweldig. Voordat alles weer
    verdwijnt, heb het fijn.
    Liefs en groeten Riet.

• 25 Juli 2011 - 15:06

Riet Dekker:

Halo Iris, Ik vind het heel erg leuk om
    je reisverhalen te volgen en de foto's
    te zien. Gezellig dat je moeder(tje)
    even bij je was hé.
    Je hebt daar best een leuk optrekje.
    Ik vind dat je maar bevoorrecht bent
    om een gedeelte van je studie in dit land te kunnen doen. Ik heb de foto's met dimitri en An zitten kijken. Zij zijneen paar maanden terug vijf weken naar

• 26 Juli 2011 - 11:12

Lieke:

Hoi Iris,

Fijn dat je weer veilig "thuis" bent. Namibië mag dan een leeg land zijn, er kunnen toch heel akelige ongelukken gebeuren.
    Wat heerlijk dat je zo genoten hebt en onvergetelijke ervaringen hebt opgedaan.
    Succes maar weer met de studie!

Groetjes van ons allemaal,
    Lieke

• 27 Juli 2011 - 11:42

Dick En Anneke:

je heb weer mooie verhalen geschreven erg leuk om dat te lezen succes met je studie.het is daar prachtig

• 31 Juli 2011 - 12:42

Heilke En Gerard:

Wat een mooie reis. Kan me voostellen dat je de wijntjes uit Stellenbosch lekker vindt, vinden wij ook. We zullen er een op je drinken voor de goede afloop van je studie en je master. Het weer is hier ook niet zo bijzonder.
    Lieve groetjes uit IJsselstein