Ik hoor je wel maar ik zie je niet... - Reisverslag uit Bissau, Guinea-Bissau van Iris Meer - WaarBenJij.nu Ik hoor je wel maar ik zie je niet... - Reisverslag uit Bissau, Guinea-Bissau van Iris Meer - WaarBenJij.nu

Ik hoor je wel maar ik zie je niet...

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

03 December 2013 | Guinea-Bissau, Bissau

Inmiddels hebben we er weer een trip opzitten naar het veldkamp in Aicum. De droge tijd is begonnen en het water in de rivier is flink gezakt wat inhoudt dat we zonder natte voeten de rivier over kunnen steken, jeej! Van de voorgaande keren met alle beten van de muggen en knutten hebben we geleerd dus liepen Benjamin en ik altijd in lange mouwen, lange broek en schoenen rond in het kamp en probeerden we ons te verstoppen in onze tenten tijdens de schemering. Het heeft geholpen, minder beten en dus minder jeuk (al hebben we wel een nieuwe vijand: de trekmier waar je als je niet oplet op gaat staan en die je broek doorkruipen en zich echt vast zetten in je huid, auw!).

We hebben wederom een ronde phenologie gedaan en daarbij hebben we 220 bomen bekeken naar de huidige staat van hoeveelheid bladeren, bloemen en vruchten. Camera traps zijn geplaatst en onderhouden en we kunnen dan op de laptop al wat beelden gaan we bekijken, waar we bijvoorbeeld de chimpansees op zien trommelen, maar ook veel bavianen, sooty mangabeys, mangoesten, bosbokken en red river hogs op voorbij zien komen. En verder hebben we weer habitat plots gedaan (bomen identificeren en meten in 20x20 m plots) en een hoop chimpanseepoep en –nesten gevonden. De chimpansee poep verzamelen we om een idee te krijgen van hun dieet (poep later spoelen met water en zaden en mieren erin identificeren), maar ook voor genetica en de aanwezigheid van pathogenen (maar dit wordt pas allemaal geanalyseerd door MPI). Om haren te verzamelen voor isotopen moeten we in de bomen klimmen waar we nesten zien en dan kan variëren van 2 tot 15 m hoogte. Meestal zijn het de mannen die heel stoer op blote voeten de bomen in klimmen, maar ik heb het ook wel mogen (lees: durven) doen. Het bos is vol chimpansee nesten, poep en we horen ze bijna dagelijks roepen of trommelen maar tot op heden heeft er nog geen een voor mij geposeerd (dikke kans dat ik hier weg ga en gewoon geen chimps gezien heb, niet eerlijk haha!). Daarentegen zien we wel regelmatig bavianen die in de bomen langs de rivier ‘rondhangen’ en wij ze vanuit ons veldkamp horen en zien.

Naast de chimpansees horen we nog meer geluiden van dieren die we niet waarnemen. Tijdens het doen van de phenologie liepen we in de buurt van de Aicum rivier toen we opeens een luid en diep geroep hoorden.. Oeps dacht ik, dat geluid herken ik heel goed.. Tijdens één van mijn kayaktripjes in de Pantanal eerder dit jaar hoorde ik dit geluid ook en dat was een jaguar op 20 m afstand. Nu komen er in Afrika natuurlijk geen jaguars voor, maar wel hun ‘broertjes’: luipaarden! Op zo’n 100 m afstand hoorden we er eentje roepen, een heel diep en intens geluid wat je gewoon voelt door je hele lijf. Niet veel later hoorde we een andere luipaard deze roep beantwoorden… Precies in het bosje waar wij doorheen zouden lopen. Op 25 meter afstand dus luipaard nummer 2! Hier zeggen ze wel dat mensen luipaarden niet hoeven te vrezen, maar stiekem is het toch echt wel een beetje spannend! En als we een paar honderd meter later langs heel vers buffelpoep komen, besef je je wel weer even echt dat er toch echt wel spannend wildlife te vinden is in de Boé al zie je ze over het algemeen niet…

We zijn ondertussen ook al 2x een mierennest tegengekomen waar duidelijk te zien is dat chimps er met stokjes in hebben lopen poeren om hun eiwitten binnen te krijgen. Tijdens het poep spoelen zagen we al steeds mierenkoppen, maar de plekken waar ze hun kunstje met gereedschap uithaalden was nog niet ontdekt, maar nu wel  De stokken en insecten moeten we verzamelen voor het onderzoek en je moet dan zelf ook kunsten uithalen om niet te worden aangevallen door de mieren (in het Engels heten ze army ants, ik denk dat dat genoeg zegt!). Camera erbij en hopen op mooie beelden.

Nu zijn we voor een kleine week in Bissau om geld- en internetzaken te regelen, inkopen te doen en afscheid te nemen van Tamara die weer naar Nederland gaat. Verder kunnen we hier mooi gebruik maken van een zwembad in de buurt, de gekoelde drankjes en de buffet restaurants zodat we eens iets anders kunnen eten dan rijst met vis/kip/geit. Omdat Beli in de Boé ligt en daar de grond rotsachtig is, groeien er maar weinig gewassen en is er geen tot weinig groenten verkrijgbaar. Fruit soms wel, het mangoseizoen hebben we net gemist maar er zijn wel sinaasappels en citroenen en als je mazzel hebt soms bananen. Maar hier kunnen we onszelf lekker vol proppen met meloenen, passievruchten, ananassen, appels en verse sappen! Vrijdag gaan we weer terug naar Beli waar ik nog een kleine 3 weken heb en we nog veel het veld in zullen gaan voordat ik rond kerst weer terug naar Bissau moet om terug te keren naar winters Nederland.

• 03 December 2013 - 15:06

Anneke De Jong:

het is weer mooi die verhalen maar ook gevaarlijk. let goed op jezelf en succes de laatste weken groeten dick en anneke

• 03 December 2013 - 15:08

Ingrid En André:

Leuk verhaal weer schat. Jammer dat je zo weinig dieren kan zien..... We bellen nog voordag wij vertrekken. Dikke kus, mama en Dré

• 03 December 2013 - 16:13

Jan En Trix:

Geniet nog lekker van je laatste warme weekjes daar.

• 03 December 2013 - 17:09

Thea Bolsius:

Spannend allemaal.Zou me niet verheugen op de kou hier.
    Thea en Hans.

• 03 December 2013 - 18:12

Ton:

Hoi Iris, hoe komen die luipaarden toch aan hun naam? Noch lui noch paard! Klinkt ook niet zo spannend. Maar dit geheel terzijde.
    Druk bezig met de wetenschap, habitatplots, isotopen, phenologie en poep, veel poep. Ach in Nederland is het ook schijt weer.

Ton.

• 03 December 2013 - 21:09

Wilma Van Doorn:

Wat een avonturen Iris. Geniet een beetje met je mee. Groetjes Wilma

• 03 December 2013 - 23:42

Lieke:

Gaat goed daar, zo te lezen. Qua wetenschap sowieso interessant, al die poep. Hoop dat je nog een paar gezellige chimpansees tegenkomt. Goeie tijd nog daar, en voorzichtig hè meissie, kijk uit voor die akelige mieren!

• 06 December 2013 - 00:02

Hanny Vermeulen:

op het moment dat ik je een berichtje stuur, begint het hier weer net te hagelen, waaien en brrrr.
    En dan lees en zie ik je foto,s en verlang ik naar de warmte waar jij verblijft, let wel alleen de warmte, want die enge beestenverhalen dat wil ik niet. Maar goed, weer een prachtig verhaal heb je neergezet.
    Kijk weer uit naar de volgende.